Syklende guider møter nordmenn i Bulgaria

Star Tour har byttet ut guidenes firmabiler med sykkelvogner i Sunny Beach, Bulgaria. De miljøvennlige syklene startet som en test i 2010 for å minske klimapåvirkningen og utgiftene som går til bensin på reisemålet. Det forteller Star Tours tidligere destinasjonssjef i Bulgaria, Kenneth Jespersen. Han var også mannen bak sykkelidéen.

- Star Tour jobber bevisst med miljø på alle områder. Da jeg ramlet over to gamle sykkelvogner, regnet jeg litt på hvor mye vi kunne spare både økonomisk og i forhold til miljøpåvirkning, sammenlignet med å bruke firmabilene. Regnestykket viste at det bare var å sette i gang med å kjøpe og renovere de gamle syklene, forteller Jespersen.

Guidene i Bulgaria ble spurt om deres holdning til sykkelvognene, og alle var positiv til idéen. Det som i utgangspunktet startet som en test, er nå velfungerende på tredje sesong i Sunny Beach, hvor også Star Tours gjester synes idéen er morsom og annerledes.

Stabekk 30. mai 2012

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
Tel. +47 476 33 558
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.