TEMA-reisene utsolgt

Star Tours TEMA-reiser til Burma kommende vinter ble revet bort i løpet av kort tid, og Norges største arrangør av natur- og kulturreiser setter nå opp en ny avgang.

- Interessen for å besøke Burma har økt betydelig etter at Aung San Suu Kyi ble sluppet ut av husarrest, og pågangen etter våre TEMA-reiser var så stor at vi nå har satt opp en ekstra avgang, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Hun besøkte selv Burma tidligere vinter og forteller at reisearrangøren har lagt opp til småskalareiser med respekt for lokalbefolkningen.
- Vi reiser i små grupper med meget kunnskapsrike TEMA-guider som bor i regionen og som har god kjennskap til landets historie og utvikling. Vi har også lagt vekt på å samarbeide med private aktører, sier Petersson.

TEMAs to ukers rundreise går blant annet går til det unike tempelområdet Bagan, den tidligere hovedstaden Rangoon med den gylne pagoden, landets kultursenter Mandalay og Inlesjøen.
- Det som gjorde størst inntrykk på meg var menneskene. De var varme, åpne og gjestfrie. Det var tydelig at de satte utrolig stor pris på å få kontakt med omverdenen. Selve landet i seg selv er meget vakkert og Inle Lake i nord gjorde et mektig inntrykk. Dette er er Sørøst-Asias største innsjø, kjent blant annet for sine flytende grønnsakshager og mange landsbyer klatrende på stylter.

Burma har i snart 50 år vært et mer eller mindre lukket land under sterkt politisk press fra militærjuntaen. Burma er fremdeles under handelsboikott fra Vesten, men nordmenn oppfordres ikke lenger til boikott av reiser til landet.

TEMAs rundreise:

Mer informasjon om Burma:

Pressebilder:

Stabekk 24. mai 2011

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson
lena@startour.no

Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett
elv@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr pakketurer med charterfly, rutefly og tog. Arrangøren er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern med 30 millioner kunder årlig, 50 000 ansatte og utreise fra 25 land. I Norden inngår Star Tour i TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.