TIDENES MEST EKSOTISKE VINTER

Star Tour fyller 40 år og markerer med tidenes mest eksotiske vinter. Jamaica, Grenada og Den dominikanske republikk, pakketurer til Myanmar og en rundreise i eventyrlige Tasmania er noen av vinternyhetene.  Kapp Verde-øyene og Kanariøyene øker mest. Totalt vokser Star Tour med hele 11 prosent i jubileumsåret.

- Dette blir en eksotisk vinter. Jeg kan ikke huske at vi har hatt et bedre utvalg av gode hotell, spennende reisemål og kombinasjonsmuligheter, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Hun er aller mest fornøyd med at Star Tour er den første og eneste charterarrangøren i Norge som gir nordmenn muligheten til å oppdage Burma (Myanmar).
- I 40 år har Star Tour åpnet verden for nordmenn. Vi var først til Thailand og Kapp Verde og nå også til Burma, sier Petersson, og legger til at Burma er et av de vakreste og mest interessante landene hun har besøkt i Sørøst-Asia. Sist besøkte hun landet med familien i julen.
- Møtene med lokalbefolkningen, kulturen og den vakre naturen har gjort et uutslettelig inntrykk, forteller hun. Star Tours reiser går til Ngapali ved Bengalbukta, og du kan kombinere turen med TEMA-nyheten «Burma – til fots og på sykkel».  Her opplever du landet utenom allfarvei, ser Bagans sagnomsuste pagoder fra sykkelsetet og tilbringer en natt i kloster.

KARIBISKE DRØMMENYHETER
Med nyhetene Jamaica, Den dominikanske republikk og kombinasjonen Barbados og Grenada tar Star Tour også en stor bit av den karibiske kaka neste vinter. I tillegg lanseres et karibisk cruise fra Mexico.
- På reggae-øya Jamaica er det naturligvis reggae, calypso og total avslapping som står i fokus. For den aktive er det gode muligheter for rafting, kanopadling, sykling og klatring, sier Petersson.

For to år siden lanserte Star Tour den karibiske klassikeren Barbados. Neste vinter kan du kombinere Barbados med en uke på øystaten Grenada hvor eksotiske strender, fosser i regnskogen og vestindiske landsbyer er blant høydepunktene. Barbados kan fra før av også kombineres med naboøya St. Lucia

Den dominikanske republikk er tilbake neste vinter. Her er prisnivået lavere enn på de fleste andre steder i Karibien, noe som muliggjør drømmen om en karibisk ferie med hvite strender og lange palmer for enda flere. Reisene til Jamaica, Den dominikanske republikk og Barbados går med rutefly fra Oslo, Bergen og Stavanger.

Den siste karibiske nyheten er cruise med NCL fra Mexico. En uke på cruise kombineres med en uke på RIU Yucatan. Cruiset starter i Cozumel, fortsetter til USA, Honduras og Belize. Tilbake i Mexico avsluttes ferien med sol og bad langs Mayarivieraen.

KAPP VERDE-NYHET
Stadig flere nordmenn får øynene opp for Kapp Verde-øyene utenfor Senegal, og til vinteren øker Star Tour med 14 prosent flere reiser til øya Boa Vista. Årets nyhet er direktefly fra Oslo til naboøya Sal. Her kan man velge å bo på alt fra barnevennlige Blue Village Exotic Riu Funana til Kapp Verdes eldste hotell, Morabeza. Det er også mulig å kombinere en uke på Sal med en uke på Boa Vista eller TEMA.

DIREKTE TIL DUBAI
Star Tour har også direktereiser til et annet strandparadis kommende vinter. Hver uke flyr selskapet til Dubai med Norwegian. Her lokker brede sandstrender, shopping de lux og noen av verdens flotteste hoteller. Star Tour har blant annet verdens eneste syvstjerners hotell - Burj Al Arab i programmet.

SPINNING PÅ KANARIøyene
En undersøkelse Respons har gjennomført for Star Tour viser at Spania er nordmenns mest populære reisemål i vinterhalvåret. Neste vinter fortsetter Star Tour sin satsning på Kanariøyene med 43 prosent flere reiser til både Lanzarote og Tenerife. Gran Canaria øker 10 prosent og Star Tour flyr direkte til Kanariøyene fra 13 flyplasser i Norge.
- Nordmenn blir aldri lei av Kanariøyene og vi har aldri hatt flere kvalitetshoteller enn den kommende vinteren. En av nyhetene på Lanzarote er hotellet Fitness & Spa Club La Santa Sport med en rekke trenings- og aktivitetsmuligheter, forteller Petersson som mener nordmenn er blitt like opptatt av å holde seg aktiv i ferien som å få bikiniskille.
- Den aktive ferietrenden fortsetter. Vi bor gjerne på 4 og 5-stjerners hoteller med privat basseng og spa, men vi vil gjerne yte før vi nyter. Mange sier ja takk, begge deler og kombinerer solseng med sykkelturer eller en tur på tredemølla. Vi har stor pågang etter aktive reiser – og denne trenden vil forsterkes i løpet av året.

NYE EVENTYR MED TEMA
Star Tours TEMA-reiser frister med 16 nyheter neste vinter og øker med fem prosent flere reiser.  Asia og Sør-Amerika øker mest og en av nyhetene for de eventyrlystne er en rundreise i Tasmania.  Her opplever du blant annet nasjonalparken Cradle Mountain, en fottur i postkortvakre Freycinet og båttur på Gordonelven. Andre TEMA-nyheter er blant annet cruise i Amazonas, fottur i Patagonia og en ny safari i Seleos, Tanzania.

Beregninger Star Tour har gjort viser at nesten 3,3 millioner nordmenn planlegger en utenlandstur de neste 12 månedene, og av dem skal rundt 1 250 000 på en chartertur.

Bilder kan lastes ned her

Stabekk 19. mars 2013

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson
lena.petersson@startour.no

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
Tlf. +47 476 33 558
kie@startour.no

VIKTIGSTE NYHETER VINTEREN 13/14

Nyhet! Myanmar
Rutefly via Bangkok til Yangon (Rangoon) fra Oslo i perioden 26/10 – 29/3. 11 og 15 dagers turer.  Innenriksfly Yangon-Ngapali. Mulighet for en overnatting i Yangon ved ankomst. Kan kombineres med en uke rundreise med TEMA.  Pris: Ca 20 000 kr per person inkludert opphold på Amata Resort og Spa SSSS 14 netter og samtlige flytransporter.

Nyhet! Jamaica
Ukentlige rutefly fra Oslo, Stavanger og Bergen via Frankfurt i perioden 18/12 – 2/4. Reiser av en og to ukers varighet. Reisemål: Negril, Lucea, Ocho Rios, Montego Bay. Totalt 16 hotell. Alt fra DeLux til Billig & Bra-hoteller. Reisene kan bestilles på startour.no fra 25/4.

Nyhet! Den dominikanske republikk, Puerto Plata
Ukentlig rutefly fra Oslo, Bergen og Stavanger via Frankfurt i perioden 7/1 – 4/3. Reiser av to ukers varighet. Reisemål: Bahia de Maimon, Cabarete, Costa Dorada, Playa Dorada. Reisene kan bestilles på startour.no fra 25/4.

Nyhet! Barbados med Grenada
Ukentlig rutefly fra Oslo, Bergen og Stavanger via Frankfurt i perioden 16/12 – 31/3. Reiser av en og to ukers varighet. En uke på hver øy. Kan også velge å være bare en uke på Barbados eller kombinere Barbados med St. Lucia. Reisene kan bestilles på startour.no fra 25/4.

Nyhet! Cruise fra Mexico
Cruise med NCL Norwegian Dawn fra Cozumel. Stoppesteder: Tampa (USA), Roatan (Honduras), Belize City (Belize), Costa Maya (Mexico). En uke på cruise kombineres med en uke på land.
Pris fra kr 17 748, to uker i januar 2014

Nyhet! Gourmet inclusive i Mexico
Fem hotell med gourmet inclusive. Ingen buffeter, ingen forhåndsreservasjon. All servering skjer ved bordene. Gjelder hotellene Blue Couples El Dorado Seaside Suites, All Inclusive Beach Azul Fives, All Inclusive Beach Azul Beach, All Inclusive Beach El Dorado Royal og  Sensatori Azul Resort.

Nyhet! Øya Sal på Kapp Verde
Direktefly fra Oslo hver uke. Teknisk stopp på Gran Canaria på ut- og hjemreise. Også mulig å kombinere en uke på Sal med en uke på Boa Vista. Ny TEMA-tur på Boa Vista og på Sal.
Pris fra kr 5 898. Hotell Nha Terra, en uke.

Nyhet! Dubai
Ukentlig direkte rutefly med Norwegian fra Oslo i perioden 8/11 – 11/4. Reiser av en og to ukers varighet. Reisemål: Abu Dhabi, Bur Dubai, Downtown Dubai, Dubai Jumeirah Beach, Ras al Khaimah. På hotellprogrammet finnes blant annet verdens eneste syvstjerners hotell, Burj Al Arab og Armani Hotel Dubai. Star Tour har også familiehotellet Blue Star Al Hamra Fort i Ras Al-Khaimah. Reisene kan bestilles på startour.no fra 25/4.

Nyhet! Nai Thorn Beach, Thailand
En av Phukets roligste strender. Her bor du på det nybygde designhotellet Unique Pullman Phuket Arcadia Naithon med barfotavstand til havet. Stranden er en av lokalbefolkningens favoritter.

Nyhet i Kenya
Flere nye hoteller i Mombasa og på Zanzibar. I tillegg til fly fra Oslo er det også mulig å reise fra Bergen og Stavanger.

Nyheter fra distriktene
Direkte fra Rygge til Gran Canaria og Tenerife
Direkte fra Stavanger til Lanzarote
Direkte fra Ålesund til Tenerife

Nyhet! Flere aktivitetsferier
Flere nye hotell for dem som ønsker å være aktive i ferien.
* Lanzarote: Fitness & Spa Club La Santa Sport SSSS
* Hurghada: Magic Life Kalawy Imperial
* Sharm el Sheikh: Magic Life Sharm el Sheikh Imperial
* Kenya: Fitness & Spa Leopard Beach SSSS

Nyhet! 16 nye TEMA-reiser

* Fottur i Patagonia og en tango i Buenos Aires                                                   Fra kr 41 998, 4/11
* Mexico – aztekere og conquisadorer. Rundreise                                               Fra kr 18 998, 2/1
* Safari i Selous                                                                                                         Fra kr 23 498, 11/1
* Phuket – Chang Mai. Rundreise                                                                           Fra kr 13 998, 4/1
* Nepal – Kathmandu og Pokhara. Rundreise                                                       Fra kr 12 498, 10/1
* Tasmania rundt. Rundreise                                                                                    Fra kr 39 998, 23/11
* Julemarked i Alpene. Rundreise/storby & weekend                                           Fra kr 8 498, 29/11
* Tokyo – Kyoto Express. Rundreise/storby & weekend                                       Fra kr 20 498, 3/11
* Eventyr i Burma – til fots og på sykkel                                                                  Fra kr 26 498, 6/11
* Myanmar – det ukjente Burma. Rundreise                                                            Fra kr 19 498, 2/11
* Cruise i Amazonas – regnskogens hemmeligheter. Cruise/rundreise              Fra kr 45 998, 11/2
* Tre italienske perler. Roma, Firenze og Venezia. Rundreise                             Fra kr 7 998, 12/1
* Store Inkareisen – Ecuador, Peru, Bolivia og Chile. Rundreise                       Fra kr 40 998, 24/11
* La Palma                                                                                                                  Salgsstart 25/4
* Rundreise i Sør-Afrika                                                                                            Fra kr 27 498, 1/12
* Keralas Hager, India                                                                                               Salgsstart 25/4

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.