Trenden med personlige hotell vokser

Star Tour fortsetter satsningen på sine håndplukkede hoteller, Blue Unique. Neste sommer er det 20 nye hoteller i programmet, blant annet Virgin-sjef Richard Bransons fantastiske La Residencia på Mallorca.

- La Residencia er et eksempel på at vi med Blue Unique klarer å tilgjengeliggjøre hoteller som tidligere har vært forbeholdt kjendiser og meget velstående gjester. Her skal du ikke bli overrasket om Bruce Springsteen plutselig sitter og klimprer på gitaren eller om Catherine Zeta-Jones dukker opp ved frokostbordet, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour. - Mange av oss er stadig mer bereist og ønsker individuelt tilpassede hoteller, rett og slett bosteder som er en opplevelse i seg selv. Det trenger ikke nødvendigvis være luksuriøst, det viktigste er at hotellet er unikt, at historien sitter i veggene og at det har sjarm og eleganse, mener Larsen-Vonstett. Hun legger til at servicen på disse stedene ofte er helt unik, og at gjestene blir tatt vare på som om de var en del av hotellfamilien. - Jeg var så heldig å få besøke vårt Blue Unique Indigo Pearl i Thailand tidligere i høst, og både reisefølget og jeg ble bokstavelig talt stumme av beundring. Et vanvittig hotell, både interiørmessig, men også i forhold til service og den gode følelsen vertskapet klarte å gi hver eneste gjest. Tenk å få kjølige, parfymerte kluter på en svett panne mens du soler deg ved bassengkanten? Eller små detaljer som at det tennes mygglys på verandaen hver kveld. Mer en dobler tilbudet Denne vinteren har Star Tour 16 Blue Unique-hoteller på programmet, også det prisbelønte designhotellet Indigo Pearl. Neste sommer øker tilbudet med 125 prosent - totalt 36 hoteller får nå Blue Unique-stemplet. - Det ligger stor omsorg, kunnskap og engasjement i Star Tours satsning på Blue Unique. Vi har sendt våre mest garvede folk ut i verden for å håndplukke hotellperlene, så dette er hoteller du mange ganger ikke hadde funnet frem til på egenhånd. Når vi ser på tilbakemeldingene vi får fra kundene våre så er det tydelig at dette er noe mange har drømt om lenge. Jeg har selv fått flere begeistrede telefoner fra hotelltestere de siste månedene, smiler hun. FAKTA: 22 hotell på 15 sommerreisemål: Tyrkia (2), Sardinia (1), Kreta (1), Portugal (3), Kypros (1), Tunisia (1), Djerba (1), Mallorca (5), Rhodos (1), Toscana (1), Samos (1), Grado (1), Sorrento (1), Thailand (1), Gran Canaria (1), Klassifisering: SSS-SSSSS Alltid med en egen historie og atmosfære Landlig eller strandnære - gjerne litt for seg selv Restaurant med personlige "feeling" på eller i nærheten av hotellet FEM PÅ TOPP VINTEREN 09/10: 1. Indigo Pearl, Phuket 2. Las Tirajanas, Gran Canaria 3. Parador la Gomera, La Gomera 4. La Hacienda del Buen Suceso, Gran Canaria 5. San Roque, Tenerife DETTE ER HOTELLENE I tillegg til disse hotellene finnes også Indigo Pearl på Phuket (fra kr 10 148 – to uker) og La Hacienda del Buen Suceso på Gran Canaria (fra kr 5048) i programmet neste sommer (nyheter vinteren 09/10). Prisene gjelder per person i dobbeltrom, en ukes opphold. Blue Unique Forest Park SSS - Platres, Kypros I hotellbaren på Forest Park ble verdens første Brandy Sour blandet til kong Farouk av Egypt i 1946. Andre kjente gjester er skuespilleren Telly Savalas, den indiske statsministeren Indira Gandhi og forfatteren Daphne de Maurier, som skrev romanen ”Rebecca” her. Mens hotellet er ganske enkelt, er utsikten til gjengjeld førsteklasses med utsikt over de grønne Trodosfjellene. Pris fra kr 5248 Blue Unique Avalon Boutique SSSS – Rhodos by, Rhodos Ridderne av Rhodos bodde i herbergene langs Riddergaten i det som i dag er Rhodos’ gamleby. Byen er på Unescos verdensarvliste. Et av husene er i dag omgjort til hotell, og arbeidet er blitt nøye overvåket av arkeologer. Porten fra 1407 står fremdeles igjen, mens oppbevaringsrommet for vin i dag er en matsal. I følge Lonely Planet er dette Egeerhavets beste hotell. Pris fra 6798 Blue Unique Tuvana SSS+ - Antalya, Tyrkia Den velkjente offiseren Abdi Efendi bygde på begynnelsen av 1800-tallet huset som i dag er Blue Unique Tuvana. I håp om å lokke til seg kultureliten fikk han hjelp av landets beste håndverkere og arkitekter, og siden den gang har stedet fungert som en smeltedigel for ulike kulturer. For 20 år siden gjorde barnebarnet Aziz Bey om huset til hotell, og fortsetter tradisjonen med kulturelt utbytte på tvers av landegrensene. Pris fra 4448 Blue Unique Kervansaray SSS - Kusadasi, Tyrkia I hjertet av Kusadasis basarer, bak metertykke murer, ruver et 400 år gammelt ottomansk palass. Her har mennesker og kulturer fra øst og vest møttes i århundrer. Blue Unique Kervansaray er varsomt renovert, men har i høy grad beholdt miljøet fra Okuz Mehmet Pasha bygde palasset i 1618. Pris fra 4098 Blue Unique Ksar Ezzit SSSS – Fahs, Tunisia Tyske Viktoria møtte olivenprodusenten Lassaad Hassouna, og sammen drømte de om å drive en økologisk gård. Resultatet er Ksar Ezzit som i dag har 55 000 oliventrær som blir høstet for hånd og presset på gården. Hotellets fem villaer er innredet ut fra lokale tradisjoner, og besøkende blir bydd på egne aprikoser og kjøtt fra gårdens dyr. Oppskriftene kommer blant annet fra Viktorias egen kokebok. Pris fra 10 998 Blue Unique Dar Dhiafa SSS - Djerba, Tunisia Franskmennene Benoit Hennequart og Pierrick Messonnet forelsket seg i Djerba og fant sitt drømmested i det historiske kvarteret i byen Erriadh. Landsbyen hadde opprinnelig tradisjonelle jødiske bosetninger og de fem husene, som er mer enn 300 år gamle, er muligens herfra. Med hjelp fra en arkitekt er det gamle preget på husene bevart, og resultatet er en sjarmerende labyrint av ganger, alkover, buer og små gårdsrom. Pris fra 4348 Blue Unique La Residencia SSSSS - Deya, Mallorca Dette fantastiske og prisbelønte hotellet i kunstnerbyen Daya på Mallorcas vestkyst har hatt besøk av berømtheter som Lady Diana, Gwyneth Paltrow, Bruce Springsteen og Paris Hilton. Hotellet er et av Mallorcas – og kanskje hele verdens – mest elegante hoteller, og ble grunnlagt av Richard Branson - mannen bak imperiet Virgin. Blant de tre restaurantene finnes prisbelønte ”El Olivo”. Hotellets spa har i tre år vært kåret til et av de beste i Europa av det anerkjente reisemagasinet Condé Nast. Pris fra 20 898 Blue Unique Es Reco de Randa SSS+ – Randa, Mallorca Manuel Salamanca hadde alltid vært gode venner med nonnene i landsbyens kloster. Da klosteret ble stengt og bygningen skulle selges gikk budet til Manuel. Es Reco de Randa er blitt et sjarmerende og koselig sted, og restauranten er Manuels øyesten. Den tiltrekker seg besøkende fra hele øya. Hver mandag lager han paella, og da er alle gjestene velkomne til å hjelpe til. Pris fra 5998 Blue Unique Casal Santa Eulàlia SSSS – Santa Margalida, Mallorca Både godseiere og katolske nonner har tidligere bodd på gården med røtter fra 1200-tallet. På 1700-tallet ble gården omgjort til nonnekloster. Nå er det ærverdige miljøet oppgradert til et elegant hotell med basseng, tennisbaner, treningssenter og spa. Bare det å spise middag i den stemningsfulle kalksteinskjelleren vil gi deg unike ferieminner. Blue Unique Son Boronat SSS – Calvia, Mallorca Blant mandel- og oliventrær ligger gården Son Boronat. Opprinnelig var dette et utkikkstårn, et av de 85 som på 1500-tallet voktet Mallorcas kyst mot pirater. Hovedbygningen ble bygget på midten av 1600-tallet, i granitt tatt fra det lokale fjellet. I dag er gården et agriturismo-hotell som drives av danskene René og Johnnie. Utkikkstårnet er i dag hotellrom, og vannsisternen fra 1910 er svømmebasseng for hotellets gjester. Blue Unique Finca S’Olivaret SSSS– Alaró, Mallorca S'Olivaret ligger fredelig til i en dal, midt i fjellkjeden La Serra de Tramuntana. De 75 hektarene tilhørte opprinnelig den franske adelslekten Béarn, forfedrene til Karl XIV Johan, og kom i mallorkansk eie i 1578. Gården overlevde på sin fine olivenolje og ble tildelt gullmedalje på verdensutstillingen i Barcelona 1888! Prikken over i-en er restauranten Es Lledoner. Blue Unique Spilia Village SSSS - Kolimbari, Kreta Med steiner fra byens gamle bolighus har 50 håndverkere skapt Spilia Village. Alle rom har eget design, og er navngitt etter velkjente bysbarn og steder. Rettene som serveres er laget av lokale råvarer. Pris fra 5698 Blue Unique Medieval Castle Suites SSS – Chios, Hellas Som et middelalderslott omgis denne velbevarte middelalderbyen Mesta av murer med runde forsvarstårn. Inne i hvelvet venter en labyrint av smug, torg og små kubeliknende steinhus. Blue Unique Suites er 14 individuelt utformede leiligheter som alle ligger spredt i de nærliggende gatene. Pris fra 4548 Blue Unique Villa Galé Albacora SSS+ - Tavira, Portugal Blue Unique Galé Albacora har en vakker beliggenhet ved elvemunningen, med utsikt over øya Ilha de Tavira. Dette er et hotell med en uvanlig bakgrunn som tunfiskfabrikk hvor det en gang i tiden bodde mellom 400 og 500 personer. Det var lokale fiskere og deres familier som forsørget seg ved å fiske tunfisk, og som flyttet hit fra den forblåste nabobyen Ilha de Tavira på 1940-tallet. Pris fra 5698 Blue Unique Pousada do Convento da Graca SSS+, Tavira, Portugal Her kan du bokstavelig talt gå i kloster. Pousada do Convento da Graça er et luksushotell i et 550 år gammelt nonnekloster i sjarmerende Taviro, nær spanskegrensen. Hotellet har et lite museum, og under restaureringsarbeidet ble det gjort arkeologiske funn med islamsk opphav. Blue Unique Pousada de Sagres Infante, Sagres SSS+, Portugal Med utsikt over Atlanterhavet og Europas mest vestlige punkt er dette plassen for deg som fasineres av hav, klipper og spennende historie. Du bor standsmessig på hotellet med navn fra Prins Henrik som på 1400-tallet grunnla Navigasjonsskolen her. Å være pousada forplikter. Du skal føre den historiske arven videre, vise fram regionens kultur og tradisjoner, og by på regionens spesialiteter i et tilrettelagt miljø. Blue Unique Villa Pitiana SSS - Toscana, Italia Blue Unique Villa Pitiana er et landsens hotell som både kan skryte av en 800 år lang historie og en egen vingård samtidig som det fungerer som et lite kulinarisk akademi. Her arrangeres det profesjonell vinsmaking og kurs i tradisjonell toskansk og italiensk matlaging. Hvis du setter pris på vakre landskap, historie, italiensk matlaging og toskanske viner vil du trives her. Pris fra 6648 Blue Unique Imperial Tramontano SSSS – Sorrento Dette ærverdige luksushotellet balanserer på kanten av stupet over Napolibukten. Bygningen var opprinnelig et privat palass fra 1500-tallet. I 1812 åpnet det som hotell, og det ble straks et samlingssted for Europas overklasse og kulturelle elite. Her bodde Goethe, Lord Byron og Henrik Ibsen, som i 1880-81 skrev stykket "Gjengangere" her. Pris fra 9998 Blue Unique Monte Tauro SSSS+ – Taormina, Sicilia Den italienske filmstjernen Nino Manfredi grunnla dette hotellet som en kjærlighetsgave til sin kone, Erminia. Monte Tauro ble bygget i 1970 og er en av Taormina mest futuristiske og spektakulært beliggende hotell. Det ligger på kanten av klippene høyt over den glitrende bukten, i nærheten av Taormina romantiske smug. Blue Unique Sa Mandra SSS+ - Sardinia, Italia Av gårdens egne produkter lager ekteparet Rita og Mario spesialiteter som urteravioli og helstekt spedgris. Oppskriftene har de med seg fra fjellbyen der paret vokste opp og kjempet en lang kamp for kjærligheten. I dag driver de gården, hotellet og den berømte restauranten sammen med sine fire barn. På denne agriturismo bor du tett inn på familien, deres ansatte og livet på landet. Pris fra 5398 Blue Unique Ville Bianchi SSSS – Grado, Italia Et elegant badehotell, bygget av baron Leonhard Bianchi i år 1900for å ta i mot aristokratisk besøk. Her tas gjestene med tilbake til forrige århundreskifte, når kunstnere og celebriteter fra Østerrike-Ungarn slappet av på sandstranden utenfor. Siden 1978 har borgermesteren Grigolon drevet hotellet. En samling av kunst fra regionen er blitt bygget og eiernes gode øye for detaljer gjelder også gjestfriheten. Hit kommer gjestene med tog, Star Tours Blue Train. Prisen inkluderer halvpensjon. Bilder kan lastes ned her: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0001053 Stabekk 15. oktober 2009 Kontaktinformasjon: Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson, tlf 922 81 518 Kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503