Trøndelag: Tre av fire rømmer landet i ferien

Tre av fire trøndere planlegger en feriereise til utlandet det kommende året, og av disse planlegger syv av ti å reise til sommeren. Flertallet vil feriere i Norden, Spania og Hellas, og trønderne er de mest prisbevisste i landet. Det viser Star Tours årlige reiseundersøkelse fra Respons Analyse.

Trønderne er sammen med den sørlige delen av Østlandet de eneste som har Norden som sommerferiefavoritt, og faktisk de eneste som fremdeles har pris som det viktigste kriteriet for hvor de skal feriere. - Da finanskrisen blåse over landet i fjor vår, var nordmenn flest mest opptatt av hvor mye reisen kostet før de valgte seg ferie. På landsbasis er pris i år nede på en tredjeplass over viktige kriterier, men for trønderne så betyr prisen fremdeles mest. Trønderne er også mer opptatt av prisnivået på reisemålet enn resten av landet, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour. Norden er sommerfavoritt Mer enn tre millioner nordmenn, eller 79 prosent av oss, planlegger en ferie utenfor landegrensene. Det er noe mer enn i Trøndelag hvor 75 prosent går med ferieplaner det neste året. Og mens landssnittet foretrekker Spania, er Norden sommerfavoritt i Trøndelag. Bortsett fra på det sørlige Østlandet er det ingen andre enn trønderne som har Norden som førstevalg for sommerferien. - Det var nok mange som hadde en fuktig ferieopplevelse i våre naboland i fjor sommer, og som tidlig bestemte seg for å sikre seg sol og varme i sørligere strøk neste sommer, mener Larsen-Vonstett. Etter Norden er det Spania og Hellas som frister trønderne mest som sommerreisemål. Drømmen er eksotisk Når det kommer til feriedrømmer skiller ikke trønderne seg stort fra landet for øvrig. Det er en eksotisk ferie som står øverst på ønskelisten. Men i større grad enn nordmenn flest så drømmer også trønderne om en storbytur og en aktiv ferie med for eksempel sykling eller fotturer. Årets reisetrender - Da henger trønderne helt med i tiden. Aktive ferier øker, det ser vi blant annet på etterspørselen etter sykkel- og fotturer hos TEMA-reiser. Dessuten er stadig flere på jakt etter opplevelser ut over å sole seg og bade i ferien, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Hun forteller også at interessen for spa og helse i ferien er på vei oppover. - Dessuten er de eksotiske reisene på vei tilbake etter en liten nedgang i fjor. I år er vi tryggere på økonomien vår, og vi velger ofte å ta feriedrømmen helt ut. En annen trend selskapet har sett de siste årene er ønsket om skreddersydde hotell. - Vi er individualistiske, og ønsker en ferieopplevelse tilpasset våre behov. Det betyr at vi velger et Splash-hotell med badeland når vi reiser med eldre barn eller et spesielt Blue Unique-hotell når vi ferierer med partneren. Vi er også kvalitetsbevisst, og forventer å få noe skikkelig tilbake for pengene vi investerer i ferien vår. Det stiller høye krav til oss som feriearrangør, sier Petersson. FAKTA OM UNDERSØKELSEN: * Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Respons Analyse i februar 2010 * 1062 respondenter i alderen 16-64 år. Bilder kan lastes ned her: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0001448 Stabekk 26. mars 2010 Kontaktinformasjon: Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503 Planlegger du en ferietur til utlandet neste år - landsbasis? Ja 79 % Nei 9 % Vet ikke 12 % Planlegger du en ferietur til utlandet neste år – Trøndelag? Ja 75 % Nei 11 % Vet ikke 14 % Planlegger du en ferietur til sommeren - landsbasis? Ja 73 % Nei 15 % Vet ikke 12 % Planlegger du en ferietur til sommeren - Trøndelag? Ja 72 % Nei 16 % Vet ikke 12 % Hvor planlegger vi å reise sommeren 2010 - landsbasis? Spania 22 % Hellas 21 % Norden 20 % Frankrike 14 % Italia 13 % Hvor planlegger vi å reise sommeren 2010 – Trøndelag? Norden 27 % Spania 21 % Hellas 14 % Storbritannia 13 % USA 9 % Drømmeferien - landsbasis Eksotiske reisemål som for eksempel Thailand 25 % Sol og varme kombinert med aktiviteter 15 % En avslappende klassisk sol og badeferie 9 % En cruiseferie til Karibia eller Middelhavet 8 % En storbyferie med shopping og kultur 8 % Drømmeferien – Trøndelag Ferie til eksotiske reisemål 18 % Sol og varme kombinert med aktiviteter 14 % Storbyferie 13 % En avslappende klassisk sol og badeferie 11 % En aktiv ferie 7 % Dette er viktigst når vi velger utenlandsferie (flere valg mulige) - landsbasis: Oppleve nye land og steder 51 % Sol og varme 49 % Pris 45 % Sol, varme og opplevelser 44 % Muligheter for avslapning 44 % Dette er viktigst når vi velger utenlandsferie (flere valg mulige) – Trøndelag: Pris 49 % Oppleve nye land og steder 47 % Prisnivå på reisemålet 39 % Sol og varme 38 % Muligheter for avslapning 36 %