Trøndere: Drømmer om snøfri jul

Nærmere seks av ti trøndere drømmer om å feire jul under palmene, og nesten to av ti har gjort drømmen til virkelighet de siste tre årene. Med seg i kofferten har de gaver, pynt og julemat. Det viser den årlige juleundersøkelsen til Norges ledende feriearrangør, Star Tour.

- Det blir stadig vanligere å forlate vinterlandet til fordel for en stressfri jul i varmere strøk, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour. Hun forteller at Kanariøyene er julereisemål nummer en, mens Thailand seiler opp som et stadig mer populært og eksotisk julealternativ. I følge selskapets undersøkelse sier en av fire trøndere at de kan tenke seg å tilbringe juleferien på en kanariøy, mens nærmere 20 prosent drømmer om å feire julen i Thailand. Drømmer om lys og varme Det er først og fremst lengselen ette sol, lys og varme som lokker trønderne bort fra gamlelandet i julehøytiden (38 %). Deretter følger ønsket om å komme bort fra julestresset (16 %) og det å gjøre noe nytt (12 %). - For mange har jula blitt en eneste stor kabal av ulike selskap og arrangementer. Vi stiller høye krav til oss selv om at alt skal være perfekt, mens det vi egentlig drømmer om er å slappe av med våre nærmeste. Kunder forteller ofte at de reiser bort nettopp for å slippe alt ståket rundt feiringen. Gaver og pynt i kofferten Men alle er likevel ikke villige til å slippe jula helt, selv om de forlater Norge. Mange pakker med seg en smak av juletradisjon i form av gaver og pynt blant solkrem og badetøy. - Seks av ti trøndere forteller at de har med seg juleeffekter til utlandet. Det er først og fremst gaver (15 %), julemat, stearinlys og pynt (alle 9 %) som får plass i kofferten, sier Larsen-Vonstett. Julematen På selve julekvelden oppgir tre av ti at de spiser norsk julemat, enten i leiligheten eller på restaurant. Nesten like mange koser seg med lokal mat, mens en av ti ikke feirer i det hele tatt. Totalt vil rundt 35 000 nordmenn reise på pakketur i julen. FAKTA FRA UNDERSØKELSEN: Gjennomført på startour.no uke 49 1130 respondenter 60 prosent var kvinner 54 prosent kan tenke seg å reise utenlands i julen > Østlendinger – 54 % > Rogalendingene – 46 % > Bergenserne – 52 % > Trøndere – 56 % > Tromsøværinger – 70 % 21 prosent har feiret jul utenlands i løpet av de siste tre årene > Østlendinger – 21 % > Rogalendingene – 24 % > Bergenserne – 20 % > Trøndere – 16 % > Tromsøværinger – 21 % Hit vil vi reise i julen Kanariøyene 27 % Thailand 18 % Spania 13 % > Østlendinger – Kanariøyene (25 %), Thailand (19 %), Spania (13 %) > Rogalendingene – Kanariøyene (28 %), Thailand (18 %), Spania (10 %) > Bergenserne – Kanariøyene (36 %), Thailand (14 %), Spania (13 %) > Trøndere – Kanariøyene (23 %), Thailand (18 %), Spania (8 %) > Tromsøværinger – Kanariøyene (23 %), Thailand (21 %), Spania (19 %) Viktigste årsaker til at vi reiser utenlands i julen (Her var det mulig å krysse av for flere alternativ) Ønske om sol og varme 75 % Komme bort fra julestress 38 % Lade batteriene 26 % > Østlendinger – ønske om sol og varme (38 %), komme bort fra julestress (19 %) og lade batteriene (11 %) > Rogalendingene – ønske om sol og varme (37 %), komme bort fra julestress (27 %) og lade batteriene (10 %) > Bergenserne – ønske om sol og varme (40 %), komme bort fra julestress (16 %) og lade batteriene (14 %) > Trøndere – ønske om sol og varme (38 %), lade batteriene (19 %) og gjøre noe nytt (12 %) > Tromsøværinger – ønske om sol og varme (39 %), lade batteriene (17 %) og komme bort fra julestress (17 %) Slik feirer vi julaften i utlandet Spiser julemat på restaurant med lokal mat og drikke 48 % Feirer ikke i det hele tatt 17 % Laget norsk julemat i leiligheten 11 % Spiste norsk/skandinavisk julemat på restaurant 16 % Annet 8 % > Østlendinger – Spiser lokal mat på restaurant (48 %), feiret ikke i det hele tatt (19 %), spiste norsk julemat på restaurant (14 %), laget norsk julemat i leiligheten (11 %) > Rogalendingene – Spiser lokal mat på restaurant (72 %), spiste norsk julemat på restaurant (12 %), feiret ikke i det hele tatt (4 %), laget norsk julemat i leiligheten (4 %) > Bergenserne – Spiser lokal mat på restaurant (30 %), laget norsk mat i leiligheten (23 %), spiste norsk julemat på restaurant (20 %), feiret ikke (17 %) > Trøndere – Spiser lokal mat på restaurant (35 %), feiret ikke i det hele tatt (19 %), spiste norsk julemat på restaurant (19 %), laget norsk julemat i leiligheten (12 %) > Tromsøværinger – Spiser lokal mat på restaurant (46 %), feiret ikke i det hele tatt (27 %), spiste norsk julemat på restaurant (18 %), ingen oppga at de laget norsk julemat i leiligheten > Flest fra Rogaland som feiret med lokal mat (72 %), færrest fra Bergen (30 %) > Flest fra Bergen (20 %) og Trondheim (19 %) som spiste norsk julemat på restaurant. Færrest fra Rogaland (12 %) og Oslo (14 %) > Flest bergensere som laget norsk julemat i leiligheten (23 %). Færrest fra Tromsø (0 %). > Blant dem som ikke feiret jul i det hele tatt er det flest tromsøværinger (27 %) og østlendinger og trøndere (19 %) Dette har vi med oss i julekofferten Julegaver 23 % Stearinlys 11 % Norsk julemat 10 % Julepynt 9 % Julemusikk 7 % Tar ikke med seg noe 61 % > Østlendingene pakker aller helst med seg julegaver (24 %), julepynt (8 %) og stearinlys (7 %). 44 % tar ikke med seg juleeffekter. > Rogalendingene pakker med seg julegaver (13 %), stearinlys (10 %) og julemusikk (10 %). 55 % tar ikke med seg juleeffekter. > Bergenserne har med seg norsk julemat (18 %), julegaver (13 %) og julemusikk/filmer (5 %). 51 % tar ikke med seg juleeffekter. > Trønderne pakker med seg julegaver (15 %), norsk julemat, stearinlys og julepynt (alle 9 %). 41 % tar ikke med seg juleeffekter. > Tromsøværingene har med julegaver (20 %), stearinlys (13 %) og norsk julemat, julepynt og julemusikk (alle 7 %). 27 % tar ikke med seg juleeffekter. Stabekk, 9. desember 2008 Kontaktinformasjon: Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503