Tyrkia større enn Spania

Star Tour spår Tyrkiaboom neste sommer. Hos landets ledende reisearrangør øker Tyrkia med 20 prosent neste sommer. Dermed passerer Tyrkia både Spania og Kypros på listen over sommerens mest populære ferieland.

Star Tours rekordtidlige sommerlansering byr på flere nyheter. Luksusferie på Capri, et helt nytt, grønt og femstjerners Blue Village på Rhodos, samt direkterute til Izmir og to egne seilerhotell i Tyrkia. Totalt har allerede 15 000 nordmenn bestilt en Star Tour-ferie neste sommer, og selskapet estimerer at mellom 650 og 700 000 nordmenn vil reise på pakkeferie sommeren som kommer.
- Det er Tyrkia som seiler opp som neste sommers vinner, mener Jørn Kristiansen, daglig leder i Star Tour. Dette mener han først og fremst skyldes god kvalitet til bra pris.
- Nå merker Ola og Kari den økte renten, og de blir mer bevisste i valg av reisemål. Tyrkia er et land hvor man får mye for pengene, og kommer til å være et attraktivt alternativ for mange.

Bulgaria-comeback?
Kristiansen utelukker heller ikke at Bulgaria får et lite comeback når vi går mot trangere tider.
- Det er nå en gang slik at det å reise, det skal vi. Er man fire-fem i en familie så er det klart at mange vil velge et ferieland hvor det er tusenlapper å spare. Spesielt ønsker småbarnsfamiliene å veie opp mot de økte renteutgiftene, mener Kristiansen. Han tror også det er mindre rom for å eksperimentere. Når vi koster på oss en ferie vil vi kjøpe en reise til et sted vi vet fungerer.

Direktefly til Izmir
Blant Tyrkia-nyhetene neste sommer er direktefly fra Oslo til Izmir, og hoteller i Kusadasi. Kystbyen er et kjent reisemål, både på grunn av de mange strendene, men også fordi den ligger rett utenfor ruinene av oldtidsbyen Efesos.
- At prisnivået i Kusadasi er rundt 10 prosent lavere enn det allerede prisgunstige Tyrkia vil nok være med på å gjøre byen til et attraktivt reisemål for mange.

Star Tour seilerhotell
Jørn Kristiansen er også fornøyd med å kunne presentere et helt nytt feriekonsept for nordmenn som er glad i sjø og båtliv.
- Takket være at vi tilhører verdens ledende turoperatør kan vi nå for første gang tilby et helt nytt konsept i Norge – seilerhotell. På de populære, firestjerners sportshotellene Sunsail i Foça og Datça står vannsport i sentrum. Her har du har fri tilgang til blant annet seilbåter, vindsurfbrett og kanoer. Den som vil lære seg å seile kan være med på kurs, og hotellet er naturligvis fullt utrustet med både spa, treningsrom og barneklubber.

Italienske nyheter
I Italia er Capri endelig tilbake i programmet til Star Tour. Øya, som ble kjent gjennom den svenske legen Axel Munthes “Boken om San Michele”, er en av Europas mest kjente steder for jetsettere. Dette er definitivt ikke stedet for lavbudsjett, i følge Star Tours Lena Petersson, som har bodd mange år i Italia og kjenner Capri godt.
- Capri er en av Middelhavets vakreste perler, og skal du virkelig oppleve øyas sjel MÅ du bo der. Det er om kvelden når alle dagsturistene har satt nesen mot Sorrento at roen senker seg. Da ser du de virkelig elegante damene og herrene nye sin aperitivo på øyas piazzaer. Dette er stedet for alle som drømmer om høy glamourfaktor, store, mørke solbriller og shoppinggater spekket med Gucci, Prada og Tods, frister Petersson.

Star Tours første grønne Blue Village
Norges ledende feriearrangør presentere flere grønne nyheter neste sommer. Den største av dem heter Blue Village Aegean Park, og er et helt nytt Blue Village på Rhodos.
- Vårt nye Blue Village på Rhodos blir femstjerners. Målet var at det skulle være helt CO2-nøytralt. Det er ikke mulig å kjøpe CO2-nøytral elektrisitet på Rhodos, så det har vi ikke fått til, men vi har kommet langt på vei, sier en stolt Star Tour-sjef.

Star Tours fem på topp reisemål sommeren 2009
1. Kreta
2. Kypros
3. Alanya
4. Mallorca
5. Rhodos

Star Tours fem på topp land sommeren 2009
1. Hellas
2. Tyrkia
3. Kypros
4. Spania
5. Bulgaria

Tyrkia-fakta:
- 12 ukentlige avganger til Antalya, Dalaman og Izmir
- Fly fra Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø, Haugesund, Rygge, Sandefjord og Ålesund
- Nyhet! Kusadasi. Pris fra kr 2298,-
- Nyhet! Sunsail sportshotell i Foça. Pris fra 5498,- ink. transport
- Nyhet! Sunsail sportshotell i Datça. Pris fra kr 6768,- ink transport
- Nyhet! Fethyie. Priser ikke klare
- Nyhet! Camyuva (utenfor Kemer). Pris fra kr 8518,-
- Nyhet! Golf Blue Villas. Pris fra kr 3918,- når fire personer reiser sammen. Transport ink.
- Nyhet! Blue Couples, antique hotellkombinasjon Side/Antalya. Pris fra kr 4268,-
- Nyhet! Blue Drive langs Egeerkysten til Istanbul. Pris fra kr 5218,-
- Nyhet! Gületcruise fra Kemer. Pris fra 4498,-

Andre sommernyheter:
- Nyhet! Blue Village Aegean Blue SSSSS, Rhodos. Pris fra kr 5698,-
- Nyhet! Capri. Priser ikke klare.
- Nyhet! Sommerfly til Miami. Priser ikke klare.
- Nyhet! Piran i Slovenia. Pris fra kr 4598,-
- Nyhet! Opatija i Kroatia (Kroatias svar på Nice). Priser ikke klare.
- Nyhet! Fire nye spa-hotell i Tyrkia og på Rhodos

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 1. oktober 2008

Informasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503