Unngå pass-smell i sommer

Pass, penger og ”pilletter” er en huskeregel for mange nordmenn som skal ut å reise. Men nordmenn glemmer stadig vekk å sjekke gyldigheten på passet. Nå står sommerferien for dør og turoperatøren oppfordrer nordmenn til å sjekke at passet er gyldig.

Ikke alle nordmenn som rømmer fra kulden til fordel for varmere strøk kommer fram til solsengen. Dersom passet ikke er i orden, kan det nemlig i verste fall bety at sommerferien går i vasken.
- Vi har dessverre hatt et par episoder de siste ukene hvor nordmenn har blitt nektet innreise eller adgang på flyet fordi passene deres er i ferd med å gå ut på dato, forteller kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

Mens enkelte land krever at passet må være gyldig i minst tre måneder etter dagen man forlater landet, krever andre at det må være minst seks måneder igjen til passet utløper.
- Det er selvfølgelig veldig trist å få en brå slutt på ferien på grunn av passfeil, men når det kommer til stykket er det alltid den reisende som har ansvar for gyldig pass, sier Petersson, som oppfordrer alle nordmenn som skal til utlandet i sommer om å undersøke utløpsdatoen på passet i god til før avreise.
- Sett deg inn i hvilke pass- og visumregler som gjelder for det landet du skal feriere i. Det samme gjelder om riktig navn er oppgitt i både flybilletten og passet.

Feil eller mangler i reisedokumenter gir ikke rett til erstatning fra hverken reiseselskapet eller forsikringsselskapet.

Ass.informajsonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring Emma Elisabeth Vennesland minner også om at passet må være i bra stand.

- Det er veldig viktig å undersøke om passet tåler en trøkk. Gjør det ikke det, kan det skape store problemer for folk. Jeg har selv sett det med egne øyne i USA at en stakkar ikke kom inn i landet fordi passet hadde fått hard medfart og løsnet fra permen, forteller Vennesland.

Pass får du som regel ordnet hos ditt lokale politi der du er folkeregistrert.

Informasjon om passregler finner du på startour.no og www.landsider.no

Stabekk 7. juni 2012

Kommunikasjonsdirektør Lena S. Petersson
lena.petersson@startour.no

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.