Værsyke nordmenn rømmer landet

To millioner nordmenn legger turen utenlands i sommer, og en av fire sier sommerværet de siste par årene har påvirket årets reisevalg. Det viser en undersøkelse Respons har gjort for Star Tour. Hellas og Spania er de mest populære ferielandene.

- Den mest værsyke av alle er en kvinne under 35 år fra Hedmark og Oppland, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour. Kjønn, alder og bosted er nemlig avgjørende for i hvor stor grad du lar sommerværet føre til et bestemt ferievalg.
- Tre av ti kvinner forteller at sommerværet påvirker årets reisevalg mens to av ti menn sier det samme. De mest værsyke bor i Hedmark og Oppland, mens nordlendingene i langt mindre grad bryr seg om tidligere års sommervær når de bestemmer ferie.

Meteorolog Øyvind Johnsen ved Det norske meteorologiske institutt på Blindern bekrefter at været påvirker oss mennesker. Ved lavtrykk er atmosfæren ladet med flere positive ioner enn ellers, noe som over tid kan gjøre oss nedstemte og deprimerte.
- Kvinner er mer overfølsomme enn menn fordi de produserer færre stresshormoner, sier Johnsen. I følge Johnsen er noen så overfølsomme for væromslag at de blir syke og får fysiske og psykiske plager.

- I følge undersøkelsen er det Hellas og Spania som er nordmenns mest populære ferievalg denne sommeren. Med tanke på det nordiske sommerværet de siste par årene kjennes nok dette som et tryggere valg for den som vil ha solgaranti i ferien, smiler Larsen-Vonstett.

Fakta om undersøkelsen:
Landsdekkende undersøkelse gjennomført av Respons analyse for Star Tour i mars 2011.
1092 respondenter.

Stabekk 9. juni 2011

Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett
Tlf: 928 66 503
elv@startour.no
www.startour.no

I hvilken grad har sommerværet de to siste årene påvirket årets reisevalg?
Svar på en skala fra 1 til 6 hvor 1 er ”i svært liten grad” og 6 er ”i svært stor grad”.

Prosent som har krysset av for 4, 5 eller 6:

Menn               21 %
Kvinner            30 %

Under 35 år      28 %
35-54 år           27 %
Over 55 år        22 %

Nord-Norge      21 %
Sør-Østlandet  21 %
Trøndelag         25 %
Vestlandet        27 %
Agder og Rogaland       27 %
Akershus/Oslo                 28 %
Hedmark/Oppland        31 %

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr pakketurer med charterfly, rutefly og tog. Arrangøren er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern med 30 millioner kunder årlig, 50 000 ansatte og utreise fra 25 land. I Norden inngår Star Tour i TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.