Våt sommer gir rekordresultat for Star Tour

En grå og regnfull sommer har ført til tidenes sommersalg hos Star Tour. Tyrkia, Mallorca og Hellas er mest populært, og stadig flere nordmenn planlegger en sensommerreise.

Det ustabile sommerværet førte til at en rekke nordmenn droppet planene om norgesferie og bestilte en reise sydover i siste liten. For Star Tour har det resultert i rekordhøyt sommersalg.
-  I juli solgte vi flere reiser enn vi har gjort noen gang tidligere og vi har i sommer et historisk resultat, sier administrerende direktør Christian Lunde i Star Tour. Han forteller at selskapet i fjor sommer økte antall solgte reiser med 19 prosent. I år økte de ytterligere med 20 prosent.
- Omregnet til kroner og øre innebærer dette en omsetningsøkning på 20,5 prosent, fortsetter Lunde, og legger til at Star Tour nå har stor pågang etter sensommerreiser.
- De siste ukene har salget av reiser med utreise i august og september ligget rundt 45 prosent høyere enn på samme tid i fjor. Det er tydelig at nordmenn som ikke har opplevd sommer her hjemme vil sikre seg litt sol i siste liten.

Full fart på nettet
Stadig flere nordmenn bestiller ferien på nettet. I juli gikk nettsalget hos Star Tour til værs, og rundt 70 prosent av de som kjøpte reiser gjorde det på startour.no.
- Trafikken på startour.no har gått til himmels i sommer, og folk surfer som aldri før. I juli hadde vi en økning på 30 prosent flere besøkende i forhold til samme periode i fjor, sier Star Tour-sjefen. Det dårlige sommerværet har også fått nordmenn til å tenke på vinterferien. Mer enn én av tre vinterreiser er allerede solgt hos Star Tour.

Mer for feriepengene
Nordmenn som planlegger en utenlandsreise, kan i tillegg til å se fram til sol også glede seg over en sterk norsk krone. Kursen på euro har gått ned fra 8,02 i 2010 og 7,78 i juli i fjor til rundt 7,29 nå i august.
- Den sterke kronen er godt nytt for nordmenn i utlandet. Nå kan heldige sydenfarere få mange hundrelapper ekstra på feriebudsjettet.

Bilder kan lastes ned her.

Stabekk 15. august 2012

Kommunikasjonsdirektør Lena S. Petersson
lena.petersson@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.