Ingen finanskrise for TEMA-reiser

Report this content

Finanskrisen har ikke påvirket etterspørselen etter TEMA-reiser. Sammenlignet med fjoråret holder salget seg på samme nivå, melder Star Tour.

- Dette skyldes nok i stor grad at en TEMA-kunde i snitt er rundt 50 pluss i alder, har stabil økonomi og er meget reiseinteressert, sier Star Tours kommunikasjonsdirektør Lena Petersson, og legger til at 95 prosent av TEMA-kundene kommer tilbake for å kjøpe en ny tur.
- TEMA-reiser blir nesten en livsstil for mange, og vi ser at stadig flere søker en reise med innhold.

Aktiviteter for kropp, hjerte og hjerne
Reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i HSH er ikke overrasket over at TEMA-reisene holder stand i markedet.
- Nei, det er jeg ikke. Vi har sett en tydelig tendens til at de fleste ferierende nordmenn ønsker å fylle feriedagene sine med aktiviteter for kropp, hjerte og hjerne - og tendensen er tydeligere i de mer voksne lag av markedet. Når vi da også vet at reiser er topp prioritert i familienes forbruksbudsjett, er det ikke unaturlig at nettopp temareiser viser stor motstandskraft i nedgangstider, sier Forsdahl.

200 000 drømmer om TEMA
Det bekrefter også en undersøkelse* som ble gjennomført av analysebyrået YouGov for Star Tour i februar. For nesten en million nordmenn er drømmeferien en reise hvor de kan kombinere sol og varme med opplevelser. Nærmere 200 000 drømmer om en TEMA-reise, og neste like mange om en aktiv ferie.
- Stadig flere vil ha i pose og sekk. De drømmer om sol og avslapping på stranden, men ønsker også ny input i form av spennende opplevelser og ny kunnskap. Kall det gjerne en mini-dannelsesreise. Det kan være alt fra matlaging og salsadans til egyptologi og historie. Når det gjelder TEMA-reiser så ser vi også at mange ønsker en aktiv ferie, hvor de enten sykler eller er med på vandringsturer, forteller Petersson.

Reiser med innhold
Hun tror finanskrisen demper lysten på de mest luksuriøse reisene, og at overforbruk og fråtsing blir utrendy. Samtidig vil interessen for en reise med innhold bestå.
- Det er ikke lenger så stas å komme hjem fra Nice med armene fulle av shoppingposer. Vi vil ha mer enn brunfarge og nye designerklær, og investerer heller pengene våre i en reise hvor vi lærer noe nytt. Det blir mer status å snakke om hva du har gjort enn hvor du har vært, mener kommunikasjonsdirektøren.

FAKTA:
*Undersøkelsen er landsrepresentativ, og ble gjennomført for Star Tour av YouGov i februar. Den viser at 190 000 nordmenn over 16 år (5 %) drømmer om en TEMA-reise.
150 000 nordmenn (4 %) drømmer om en aktiv ferie.
950 000 (25 %) drømmer om en reise som kombinerer sol og varme med opplevelser.

TEMAs ti på topp vinteren 2008/2009
1. Egypt
2. Sør-Amerika
3. Sør-Afrika