Star Tour satser på opplevelser - 28 nye reiser til natur & kultur!

Report this content

Med 28 nye reiser med TEMA, et selskap i Star Tour gruppen, gjør Norges største reisearrangør en kraftsatsning på reiser innen natur & kultur. Totalt er det 94 reiser til fem kontinenter. Noen av nyhetene er turer til Bordeaux & Cognac, Sør-Italia med Amalfi, Albania, Jordan og Libanon. TEMA er i dag Norges største arrangør av temareiser med 1500 avreiser til 43 land land i løpet av året.

Ekte vare med 30 års fartstid - TEMA er originalen som mange prøver å etterligne, forteller produktsjef Gabriel Ehrhardt. – Dette er kronjuvelen av samtlige av våre reiser. 93 prosent av de som har reist med oss sier at de gjerne vil anbefale en TEMA-reise til venner og bekjente, og ni av ti kommer tilbake til oss for å bestille en ny reise. Neste reise blir ofte bestemt når en er på tur med TEMA - når minner og tips byttes rund ”leirbålet” om kvelden, fortsetter Ehrhardt. Sosiale i en individualistisk tid - Folk som sier de er individuelle er ikke så individuelle som de vil ha det til, forteller samfunnsforsker og forfatter Erling Dokk Holm. – Det moderne menneske synes det er hyggelig å være i gruppe. Men dagens flokk må ha samme interesser. For eksempel viner i Sør-Afrika eller kunst i Spania. Interessen for mat og vin øker mest Nyhetene er mange neste sommer fra fottur i Alentejo provinsen i Portugal til ørkenblomstring i Namaqualand i Afrika. Av de som reiser med TEMA er 25 prosent single. 17 av reisene er til fots med streiftog, tre på et sykkelsete og ti er rene mat- og vinreiser. Sistnevnte gruppe øker mest, og er doblet fra 2004 til 2005. Suksess for fly på egen hånd Hele 10 prosent av de om reiser med TEMA bestiller fly på egen hånd. 95 prosent av reisene i katalogen for 2005 kan bestilles uten fly. Du kan med andre ord bestille fly på egen hånd, og bli med på for eksempel sykkeltur i Toscana med TEMA. - Med stadig bedre rutefly tilbud fra hele Norge åpner dette mange muligheter – ikke minst for de som bor i distriktene, forteller Gabriel Ehrhardt. UNESCO TEMA har gjennom en årrekke støttet UNESCO i sitt arbeid. På verdensarvlisten står det i dag 788 steder, og TEMA besøker over 100 av de på sine reiser. De siste årene har TEMA blant annet støttet bevaringen av tempelområdet Hampi i India og restaureringen av et tempel i Katmandu. Neste prosjekt blir byen Hoi An i Vietnam. - Dette er et arbeid vi er stolte over. I Norge snakker vi ofte om fjellvett. Vi har sammen med UENSCO utarbeidet 10 regler for reisevett. Med mer enn 700 millioner turister per år er det viktig av vi som reisende har respekt for natur- og kulturarv, sier Lena Petersson, informasjonssjef i Star Tour. 10 på topp 1) Isis - cruise på Nilen 2) Den store Kinareisen 3) Thailand rundt 4) Klassiske Italia 5) Portugal rundreise 6) Sinai - Den hellige halvøya 7) Kenya viltsafari 8) Sicilia rundreise 9) Madeira streiftog 10) Den store Sør-Afrikareise Totalt vil 8 000 reise med TEMA i 2005. I snitt bruker en TEMA kunde 15 000 kroner på en reise. Star Tour beregner totalmarkedet for temareiser til mellom 18 og 20 000 i Norge. Stabekk 1. desember 2004 For bilder til fritt bruk se: www.holidayphoto.nu Login Username: borrowphoto Password: 7496 Keyword: tema2005 For ytterligere informasjon kontakt: Lena Petersson info. sjef mobil 922 81518 tel. 67 11 52 05 Gabriel Ehrhardt produktsjef mobil 93 40 12 46 tel. 67 11 53 22 TEMA er en del av Norges største reisearrangør Star Tour med en omsetning på 1,5 milliarder og 300.000 passasjerer i 2003. Star Tour inngår i TUI Nordic som tilbyr charterreiser i Norge, Sverige, Danmark og Finland. I gruppen inngår også Prisma og charterfly selskapet Britannia Nordic. Fritidsresegruppen inngår i TUI AG (Tourism Union International), Europas ledende reiselivskonsern.