Pressemelding- Nye Bjølvo kraftverk åpnet i dag: Mer miljøvennlig kraft fra Hardanger (Hardanger, 12. mai 2004) Olje- og energiminister Einar Steensnæs åpnet i dag Statkrafts nyeste og mest moderne vannkraftverk i Ålvik i Hardanger. Det nye kraftverket erstatter det snart 90 år gamle Bjølvo kraftverk. Nye Bjølvo kraftverk kan produsere 20 prosent mer strøm enn det gamle som følge av en fremtidsrettet satsing. Kraftverket benytter de samme magasinene og anleggene i høyfjellet, men har fått noen nye, skånsomme og miljøvennlige vannoverføringer. Det nye kraftverket ligger skjult 1200 meter inne i fjellet - i motsetning til det gamle som ligger åpent i dagen ved Hardangerfjorden. - Nye Bjølvo kraftverk er et fremtidsrettet prosjekt som viser en ny og miljøvennlig måte å utnytte vannkraften på - skånsomt mot naturen og mer effektivt enn før. Nye Bjølvo illustrerer på en god måte at det fortsatt er mye å hente fra våre rene og fornybare vannkraftkilder, sier konsernsjef Bård Mikkelsen i Statkraft. Utbyggingen er i tråd med myndighetenes og Statkrafts ønske om å oppruste og utvide eksisterende vannkraftanlegg. Statkraft har flere lignende prosjekter under utvikling. Det største av disse ligger i tilknytning til de snart 50 år gamle Røssåga-anleggene i Nordland. Dersom disse planene blir realisert vil de gi 1,5 TWh ny energi. Nye Bjølvo kraftverk vil i gjennomsnitt produsere 387 GWh i året. Det tilsvarer strømforbruket til mer enn 18.000 husstander og er 20 prosent mer effektivt enn det gamle kraftverkets produksjon. Byggingen av anlegget har tatt tre år og kostet ca. 500 millioner kroner. Første byggetrinn av Bjølvo kraftverk sto ferdig i 1918. Siden er byggetrinn 2 og 3 gjennomført og ferdigstilt i 1938 og 1972. I 1993 ga Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) pålegg om å skifte ut de smisveiste trykkrørene ved Bjølvo kraftverk. Statkraft overtok driften av kraftverket fra 1. januar 1997 samt ansvaret for gjennomføring av nødvendige arbeider i forbindelse med NVEs pålegg. - Et helt nytt kraftanlegg inne i fjellet viste seg å være det mest lønnsomme og miljøvennlige alternativet, sier konsernsjef Mikkelsen. ----------- Statkraft arbeider for å bli en ledende europeisk aktør innen miljøvennlig energi. Tuftet på over 100 års kunnskap og investeringer er konsernet godt rustet for videre vekst og utvikling - med en uttalt vilje til varig verdiskaping. Vi står for en bærekraftig utvikling både i miljømessig og økonomisk forstand. Årsresultatet for 2003 ble nær 4,8 milliarder kroner før skatt. Konsernet har en samlet kraftproduksjon på 42 TWh og er med det Nordens tredje største kraftprodusent og den nest største produsent av fornybar energi i Europa. Konsernet har ca. 2000 ansatte, inklusive selskapene Skagerak Energi og Trondheim Energiverk. Statkraft har også eierandeler i de norske kraftselskapene BKK, Agder Energi og Fjordkraft samt i svenske Sydkraft. For ytterligere informasjon: Konserndirektør Ragnvald Nærø, tlf.: 24 06 71 00/900 80 303 Regiondirektør Jan Alne, tlf.: 24 06 64 50/950 75 592 www.statkraft.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/12/20040512BIT20800/wkr0009.pdf Pressemelding i pdf format http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/12/20040512BIT20800/bild.html Bilde