Celebre gjester i kø på Steen & Strøm-innvielse ikveld

Report this content

P R E S S E M E L D I N G Celebre gjester i kø på Steen & Strøm-innvielse ikveld (Oslo, 20. oktober 2005) Med en rekke celebre representanter for næringsliv, politikk, mote og underholdningsbransjen på gjestelisten, innvies i kveld det "nye" Steen & Strøm Magasin i Oslo Sentrum. I morgen og lørdag markeres innvielsen også for publikum med blant annet moteshow med klær og tilbehør fra de nye, kjente merkevarebutikkene som nå er på plass i Magasinet. Steen & Strøm Magasin er blitt betydelig ombygget og fremstår idag som Oslos svar på for eksempel Harvey Nichols i London, Galleries Lafayette i Paris, NK i Stockholm og Magasin du Nord i København. Dagens eier av bygningen - Storebrand - har sammen med Steen & Strøm og nye leietakere investert over 120 millioner kroner på å gjenskape det klassiske magasinet, som har historie helt tilbake fra 1797. - Enhver hovedstad med respekt for seg selv, bør ha et sentrumsnært, elegant varemagasin med spennende butikker å tilby sine innbyggere så vel som tilreisende fra inn- og utland. Dette har Oslo igjen nå endelig fått gjennom ombyggingen av Steen & Strøm Magasin. Vi er virkelig stolte over det ”nye” Magasinet, sier adm. direktør Olav Line i Steen & Strøm ASA. Det svenske firmaet Strategisk Arkitektur har i forbindelse med ombyggingen av Magasinet hentet inspirasjon fra de kjente, europeiske storbymagasinene. Arkitektene har her smeltet vår samtids hypermoderne, arkitektoniske uttrykksformer sammen med den kjente arkitekt Ole Andreas Sverres art deco-arkitektur fra begynnelsen av 1930-tallet. Resultatet er blitt et magasin med ca. 75 butikker, med hovedvekt på kjente merkevarebutikker, flere som hittil ikke har vært representert med egne butikker i Norge. Steen & Strøm Magasin huser landets desidert mest konsentrerte samling av kjente, internasjonale merkevarer som for eksempel: Burberry, Bruuns Bazar, Boomerang, Sand, Hugo Boss, Gant, Tiger, Filippa K, Napapiirji, Marc O ` Polo, Mexx og Shirt Factory. Mange av disse med både dame og herre butikk. I tillegg vil en rekke kjente, internasjonale som for eksempel Helmut Lang, Philip Tracy, Dsquared og Nudie være representert på Steen & Strøm Magasin i såkalte ”multibrand”-avdelinger. - Dermed blir det nå mulig å handle mye av det nordmenn tidligere har måttet reise utenlands for å få tak i, under ett tak i Oslo sentrum. Vi har ønsket at butikkene i Magasinet gjennomgående skal være mer spesielle og eksklusive enn det som er vanlig i mer normale, norske kjøpesentre. Dette er sikret bla. gjennom en avtale med det ledende, svenske, børsnoterte moteselskapet Retail and Brands (RNB) Gjennom denne avtalen har Steen & Strøm fått tak i mange av de kjente merkevarebutikkene, sier magasinleder på Steen & Strøm Magasin, Thomas Gundersen. - Steen & Strøm Magasin kommer definitivt til å bli Norges og Oslos mest spennende og stilfulle shopping sted. Vårt mål er at Magasinet ikke bare skal bli populært for Oslos innbyggere, men også for tilreisende fra andre deler av landet og utlandet. Vi håper at det ”nye” Magasinet vil bli en ny turistattraksjon i hovedstaden, akkurat som tilsvarende varemagasiner er i andre, internasjonale storbyer, fremholder Gundersen. For å kunne gjenskape den unike identitet og posisjon som Steen & Strøm Magasin engang hadde, er det gamle atriet midt i bygningen blitt åpnet opp igjen over alle syv etasjer. Fasadevinduene er blitt gjenåpnet, og det vil igjen bli kunstferdige vindusutstillinger som i storhetstiden. Kommende førjulsesong vil juleutstillingen for eksempel igjen være tilbake etter mange, mange års fravær - nostalgisk og moderne på samme tid. Vegger som har stykket opp Magasinet, er tilsvarende revet for å få frem de store magasin-flatene i hver etasje. Mange arkitektoniske detaljer fra opprinnelsen er igjen blitt fremhevet og satt i en riktig historisk sammenheng – men igjen, på en moderne måte. Samuel Strøm etablerte sin "Krambod og Viinhandel" allerede i 1797. Nesten seksti år senere, i 1856, kom Emil Steen inn i firmaet og dannet dermed grunnlaget for dagens navn. Børskrakk-året 1929 ble en ulykke også for Steen & Strøm. Magasinet brant, og det var da en av landets fremste arkitekter i mellomkrigstiden, Ole Andreas Sverre, fikk oppdraget med å tegne et nytt magasin. Nye Steen & Strøm ble straks igjen landets ledende magasin og beholdt sin sterke posisjon langt ut på syttitallet. Gradvis kom imidlertid nye krav til effektivitet og prispress på gamle varemerker som følge av billig import fra Østen. Dette kombinert med en manglende oppmerksomhet fra eiernes side, svekket langsomt Steen & Strøm så mye at selskapet gikk konkurs våren 1992. Men dette betydde langt fra slutten på Steen & Strøm. Nye eiere, daværende Agora Utvikling AS, nå Steen & Strøm ASA overtok, og dette dannet grunnlaget for det som idag er Nordens største kjøpesenterkjede. Med dagens innvielse av ”nye” Steen & Strøm Magasin, starter enda en ny epoke i Steen & Strøms lange historie. For mer informasjon, vennligst kontakt: Magasinleder Thomas Gundersen, telefon 22 00 40 44 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=142172&fn=wkr0007.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=7166&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=7167&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=7168&lang=NO