Freyr Battery og Stena Recycling signerer avtale

Report this content

I forbindelse med åpningen av sitt batterigjenvinningsanlegg introduserer Stena Recycling et nytt samarbeid innen batteriproduksjon i industriell skala. Stena Recycling og Freyr Battery, en pioner innen produksjon av rene batteriløsninger, har inngått avtale om gjenvinning av batterimateriale fra Freyrs Customer Qualification Plant i Norge. Stena Recycling skal sammen med sin strategiske partner Østbø tilby en totalløsning for avfallshåndtering.

"Resirkulering av batterier og bruk av gjenvunnet batterimateriale er en av kjernestrategiene i Freyr. Avtalen oppfyller vårt ønske om å finne bærekraftige avfallshåndteringsløsninger for vår egen virksomhet. Målet er ikke bare å sikre ansvarlig håndtering av batterimateriale fra produksjonen, men også å legge til rette for gjenbruk av resirkulert batterimateriale i vår produksjon av nye batterier", sier Tove Nilsen Ljungquist, EVP Operations i Freyr Battery.

Avtalen omfatter muligheten til å dekke Freyrs kommende Giga Arctic-batteriproduksjonsanlegg i Norge. Batterimaterialet vil bli fraktet med jernbane til Stenas nye batterigjenvinningsanlegg i Sverige. Det er et av Europas første anlegg for batterigjenvinning i industriell skala. Stenas avanserte gjenvinningsprosess vil gjøre det mulig å gjenvinne batterimateriale og bruke det i produksjonen av nye batterier med svært høy gjenvinningsgrad.

"Med denne avtalen på plass styrker vi vår posisjon som en av de ledende europeiske gjenvinningspartnerne både for batteriprodusenter og bilindustrien. Vårt nye anlegg i Sverige har i utgangspunktet en årlig gjenvinningskapasitet på 10 000 tonn, og vi er parate til å oppskalere batterigjenvinningskapasiteten til det doble på kort tid etter hvert som markedet vokser. I løpet av ti år forventer vi å håndtere minst fem til ti ganger høyere volum enn vi kan i dag", forteller Marcus Martinsson, Product Area Manager Batteries i Stena Recycling Group.

I tillegg til leveranser fra Freyr vil det svenske gjenvinningsanlegget håndtere batterimateriale som er innsamlet og forbehandlet i alle Stena Recyclings eksisterende anlegg og prosesser i Sverige, Danmark, Polen, Finland, Norge, Tyskland og Italia.

"Elektrifiseringen av samfunnet har bare så vidt begynt, og vi ønsker en mer sirkulær tilnærming til batteriproduksjon. Med vårt batterigjenvinningstiltak vil vi legge forholdene til rette for et sirkulært perspektiv ved å stimulere til gjenbruk og resirkulering av litiumionbatterier", sier Marcus Martinsson.

I 2021 mottok Stena Recycling 70,7 millioner SEK i finansiering fra de svenske energimyndighetene til bygging av det nye anlegget.

Pressekontakter:
Jesper Waltersson, Senior Communications Manager Stena Metall jesper.waltersson@stenametall.se mobil: +46 70 511 2670

Hilde B. Rønningsen, Director of Communications FREYR Battery hilde.ronningsen@freyrbattery.com, telefon: +47 4539 7184

Om FREYR Battery
FREYR Battery har som mål å tilby rene batteriløsninger i industriell skala for å redusere globale utslipp. FREYR er børsnotert i New York og satser på produksjon av grønne battericeller for å akselerere avkarboniseringen av energi- og transportsystemer globalt. Selskapet har startet byggingen av det første av sine planlagte fabrikker i Mo i Rana, og har planer om battericelleproduksjon i industriell skala i USA og finske Vaasa. FREYR har satt seg som mål å levere minst 50 GWh battericellekapasitet innen 2025, over 100 GWh årlig kapasitet innen 2028, og over 200 GWh årlig kapasitet innen 2030. For mer informasjon, se www.freyrbattery.com

Om Stena Recycling
Stena Recycling gjør gjenvinning til bærekraftig virksomhet. Med 3300 engasjerte medarbeidere i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen, Tyskland og Italia skaper Stena Recycling langsiktige løsninger hver dag både for kunder og samfunnet som helhet. I tillegg til effektiv og verdiskapende gjenvinning tilbyr Stena Recycling tjenester som Design for gjenvinning for å øke gjenvinningsgraden for produkter som allerede befinner seg i designfasen. Stena Recycling er en del av Stena Metall Group. For mer informasjon, se www.stenarecycling.com