It-sikkerhet øverst på agendaen

It-sikkerhet øverst på agendaen Oslo, 16. juli 2003 72 prosent av europeiske og nordiske virksomheter setter sikkerhet øverst på listen over viktige it-anliggender. It-sikkerhet gir dessuten mulighet til å utvikle nye tjenester. Dette er de to hovedtrekkene som kommer frem i en ny rapport fra IDC og Steria om it-sikkerheten i europeiske selskaper. Rapporten er basert på intervjuer med over 400 ledere i Europa og Norden. Hensikten med rapporten er å få virksomhetene til å bli fullt klar over alle aspekter ved sikkerhetsproblematikken - i en stadig mer åpen verden, både økonomisk og teknologisk. Rapporten understreker hvor viktig ledelsens rolle er for å beskytte bedriftens verdier og ressurser. Den peker på hvilke tiltak bedriftene må sette i verk og drøfter på hvilke måter de kan gjøre sikkerhet til et reelt konkurransefortrinn. Rapporten har fått navnet "IT Security Priorities in a Brave New World" og kan lastes ned fra www.steria.no - Virksomhetene er ikke lenger like tafatte som før i forhold til it- sikkerhet. Tidligere har det vært mye prat og lite handling. Nå ser vi en mer offensiv og pro-aktiv holdning, sier kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren i Steria. - Tilbakemeldingene fra selskapene viser også at de mener it-sikkerhet kan lede til nye utviklingsmuligheter, spesielt når det dreier seg om e- business. Store organisasjoner ønsker dessuten å bruke it-sikkerhet for å styrke sin profil i markedet, sier Lindgren. Steria i Europa (www.steria.com) Steria er ett av de ti største IT-selskapene i Europa. Konsernet ble etablert i 1969. I dag omfatter konsernet 8100 medarbeidere i 12 land. 60 prosent av omsetningen kommer fra oppdrag utenfor Frankrike. Hovedtjenester omfatter konsulent- og rådgivningtjenester, systemintegrasjon, i tillegg til drift og outsourcing. Som et stort internasjonalt selskap er Steria representert i de fleste bransjer, men spesielt innen bank og forsikring, offentlig sektor, telekommunikasjon samt olje og energi. Steria er en pioner når det gjelder aksjeeierskap for de ansatte. 31 % av kapitalen eies av de ansatte. Steria er notert på Premier Marché på Paris-børsen og i SBF 120-indeksen. Steria i Norge (www.steria.no) Steria AS (tidligere Bull AS) er rangert som det fjerde største IT- konsulentselskapet i Norge. Selskapet har lange tradisjoner med røtter tilbake til 1958. I dag er selskapet en totalleverandør av IT-tjenester og infrastruktur. Gjennom mer enn 40 års virke og langvarige relasjoner med krevende kunder, har Steria utviklet spisskompetanse innen seks hovedtjenesteområder: Kundekontaktsentre og CRM; Elektroniske betalingsløsninger; Datavarehus/Business Intelligence ; Virksomhetsportaler; Outsourcing og drift; Systemintegrasjon og utvikling. I tillegg spiller vår basiskompetanse en sentral rolle i alle oppdrag, herunder: IT- og virksomhetsrådgivning; Prosjektledelse; IT- infrastruktur og Sikkerhet. Steria er ISO 9001:2001 sertifisert. Omsetningen i 2002 var 554 millioner kroner og antall medarbeidere 240. Pressekontakter Kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren Tlf.: 22 57 57 64 / Mobil: 41 63 30 84 E-post: al@steria.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/09/20031009BIT00840/wkr0001.pdf