Norsk fingeravtrykksløsning til Politiet i Tyskland

Norsk fingeravtrykksløsning til Politiet i Tyskland Politiet i Bayern i Sør-Tyskland har valgt Sterias norskutviklede løsning for digital administrering og overføring av fingeravtrykk. Systemet skal brukes i politiets arbeid med å identifisere mistenkte personer. Verktøyet er allerede installert hos politi og immigrasjonsmyndigheter i 16 land i Europa i forbindelse med Eurodac- prosjektet, og det har lenge vært i bruk i Norden. Steria FIT (Fingerprint Image Transmission) er et system for elektronisk overføring og kontroll av fingeravtrykk. Det setter de sørtyske kriminaletterforskerne i stand til å sjekke identiteten til mistenkte personer i løpet av sekunder. Dette skjer ved at fingeravtrykk overføres via pc til for eksempel det nasjonale registeret og sjekkes der. - I tillegg til at 80 politistasjoner får tilgang, blir systemet også integrert i INPOL, informasjonssystemet som det tyske politiet bruker. Løsningen skal bidra til bedre arbeidsflyt hos politiet og til å effektivisere informasjonsflyten til de tyske føderale etterforskningsmyndighetene. Målet er en mer effektiv innsats mot organisert kriminalitet og terrornettverk, forteller Odd Elness, seniorkonsulent for Steria i Norge og ansvarlig for FIT i Europa. Steria har tidligere bidratt til EUs Eurodac-prosjekt, et system for identifisering av fingeravtrykk som gjør det mulig å kontrollere at folk som søker asyl i et EU-land ikke har søkt andre steder tidligere. Steria har også levert et system for biometrisk ansiktsgjenkjenning til Grampian politidistrikt i Skottland. Biometriske løsninger fra Steria www.steria.no/fit Steria blir betraktet som en pioner innen biometriske løsninger, en ny teknologi som gjør det mulig å lese kroppens unike biologiske kjennetegn. Som en av de store it-leverandører i Europa besitter Steria kunnskap som gjør selskapet i stand til å implementere biologiske løsninger: innen nettverk og arkitekturdesign, dataoverføring, identifisering og verifisering, elektronisk signatur osv. Steria er videre kjent for sin rolle som pioner innen e-government, spesielt innen systemintegrasjon, outsourcing og sikkerhet. Gruppen har levert et on-line-system for innkreving av inntektsskatt for det franske finans- og industridepartementet, og et system for elektroniske valg i Belgia. Steria har videre levert et fingeravtrykksystem til EU og et biometrisk ansiktsgjenkjenningssystem til Grampian politidistrikt i Skottland. Totalt har Steria i dag 50 europeiske departement og regjeringer på kundelisten. Ved hjelp av biometrisk know-how fra Steria kunne Europakommisjonen i januar i 2003 lansere EURODAC-prosjektet. EURODAC gjør det mulig for medlemslandene å identifisere asylsøkere og folk som har krysset EU- grensene ulovlig. Ved å sammenligne fingeravtrykk kan myndighetene sjekke om asylsøkere eller utlendinger som er i landet ulovlig allerede har søkt om asyl i et annet EU-land. Som en del av dette prosjektet har Steria utviklet et sentralt system for fingeravtrykksidentifikasjon (med base i Brüssel) og et system for elektronisk overføring av fingeravtrykk i 16 europeiske land. Steria (www.steria.no) Steria er et av Europas største it-konsulentselskaper med 8.100 ansatte og en omsetning i 2002 på NOK 7,5 milliarder. I Norge ligger omsetningen på over 600 millioner. Gjennom mer enn 40 års virke og langvarige relasjoner med krevende kunder, har Steria utviklet spisskompetanse innen tre hovedtjenesteområder: IT- og virksomhetsrådgivning; Systemutvikling og integrasjon; Drift og outsourcing. Løsningsområder omfatter: Betalingsløsninger; CRM og datavarehus; IT-infrastruktur; Sikkerhet og PKI; Kunde- og publikumskontakt; Prosesseffektivisering; Virksomhetsportaler. Kunder som stoler på oss omfatter virksomheter som Politiet, Tollvesenet, ErgoGroup, Telenor, BBS, Skatteetaten, DnB, Gjensidige NOR, EDB Teamco, Statsbygg, Norsk Tipping for å nevne noen. Besøk gjerne våre webside www.steria.no - og sjekk våre referanser. Her finner du også en rekke fagartikler og kurstilbud med fokus på it og ledelse. Manager of Criminal Justice Kommunikasjondirektør Sector Anders Lindgren Odd Elness Tlf.: 22 57 57 64 / Mobil: Tlf.: 22 57 57 10 / Mobil: 41 63 30 84 901 23 325 E-post: E-post: odd.elness@steria.no anders.lindgren@steria.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/27/20040127BIT00690/wkr0001.pdf