Ny betalingsløsning for hoteller

Ny betalingsløsning for hoteller Steria lanserer nå en fullintegrert betalingsløsning for hotellbransjen. Alle betalinger samordnes med hotellets datasystem, noe som fører til færre feil, raskere utsjekking - og langt mindre ressurser brukt på feilsøking og opprydding. (02.04.2003) - Bopos heter løsningen, og Steria står bak. Så å si samtlige Rainbow- hoteller har nå tatt den i bruk. - Verken resepsjonisten eller gjesten merker annet til det nye systemet enn at utsjekkingen går mye fortere. Det er vi som sitter i bakgrunnen som virkelig høster fruktene av den nye betalingsløsningen. Det sier direktør Inger Buttingsrud på Rainbow Hotel Stefan i Oslo. Bedriften har siden juni/juli 2002 vært pilot for det nye systemet. Bopos gir full integrasjon mellom betalingsterminalen og hotellsystemet - og med hotellkjeden for øvrig. Rainbow-hotellene bruker en løsning som også viser alle hoteller i kjeden: Det gir oversikt over ledige rom og direkte booking fra bookingkontoret eller fra det enkelte hotellet. Bopos er meget fleksibel og har flere nivåer av funksjonalitet som kan tas i bruk etter behov. Det er enkelt å tilpasse, og krever nesten ingen opplæring av brukerne. Systemet gir også et svært oversiktlig rapporteringssystem, som betyr at kjedeledelsen kan holde kontinuerlig oversikt. Betalingsløsningen kan også benyttes i bar og restaurant hvor kunden kan betale med både bank og kredittkort. Tipsfunksjonalitet er innarbeidet i løsningen, praktisk tilpasset restauranten og kelners behov. - Her hos oss har alt fungerte veldig godt, fra første dag. Vi som er på brukerstedet har ikke hatt noen startproblemer i det hele tatt, sier Inger Buttingsrud på Stefan. Bopos er opprinnelig utviklet for varehandelen. Steria har samarbeidet med BBS og SystemPartner International (SPI) om å utvikle Bopos Hotell. SPI har levert hotellsystemet til Rainbow-kjeden. Kontaktpersoner Informasjonsdirektør, Anders Lindgren Tlf.: 22 57 57 64 / Mobil: 41 63 30 84 E-post: al@steria.no Sjefskonsulent, Terje Haugseth Tlf. 22 57 58 64. Mobil: 90 13 56 41 E-post: teh@steria.no KORT OM STERIA Steria i Norge Steria AS (tidligere Bull AS) er rangert som det fjerde største IT- konsulentselskapet i Norge. Selskapet har lange tradisjoner med røtter tilbake til 1958. I dag er selskapet en totalleverandør av IT-tjenester og infrastruktur. Omsetningen i 2002 var 554 millioner kroner og antall medarbeidere 240. Gjennom mer enn 40 års virke og langvarige relasjoner med krevende kunder, har Steria utviklet spisskompetanse innen fem hovedtjenesteområder: Kundekontaktsentre og CRM; Elektroniske betalingsløsninger; Informasjonsforvaltning; Outsourcing; Systemintegrasjon og utvikling. I tillegg spiller vår basiskompetanse en sentral rolle i alle oppdrag, herunder: IT- og virksomhetsrådgivning; Prosjektledelse; IT-infrastruktur-løsninger og Sikkerhet. Steria er ISO 9001:2001 sertifisert. Steria har kontorer i Oslo, Bergen og Trondheim. Betalingsløsninger Med 15 års erfaring innenfor smartkort og betalingsløsninger er Steria markedsleder. Vi har levert over 70 prosent av betalingsterminalene i Norge. Integrasjon av betalingsløsninger mot kasse- og salgsapplikasjoner er ett av våre kjernekompetanseområder. Kunder omfatter slike virksomheter som BBS, Bohus, Coop, Den Norske Bokhandlerforening, Elfo, Jernia, Kid Interiør, Klart Svar, Lindbak, Maxbo, MesterGrønn, Rainbow-kjeden, Tanum, Telehuset, Tusenfryd og Vinmonopolet for å nevne noen. Steria i Europa Steria er ett av de ti største IT-selskapene i Europa. Konsernet ble etablert i 1969. I dag omfatter konsernet mer enn 9000 medarbeidere i 12 land. Omsetningen i 2002 vil ligge på ca. 1 milliard EURO. Hovedtjenester omfatter konsulent- og rådgivningtjenester, systemintegrasjon, i tillegg til drift og outsourcing. Som et stort internasjonalt selskap er Steria representert i de fleste bransjer, men spesielt innen bank og forsikring, offentlig sektor, telekommunikasjon samt olje og energi. Steria er notert på Premier Marché på Paris-børsen og i SBF 120-indeksen. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00580/wkr0001.pdf