Steria kjøper Iocore i Sverige

Steria kjøper Iocore i Sverige Oslo, 30. august 2004 - It-konsulentselskapet Steria har kjøpt opp it-selskapet Iocores svenske avdeling i Sundsvall og Borlänge. Dette er et ledd i Sterias ambisjoner om å fordoble virksomheten i Norden som pr i dag teller 500 mennesker. Iocore er et selskap som har spesialisert seg på bedrifts- og systemutvikling med hovedvekt på offentlig sektor. - Vi har valgt å overta Iocore fordi det er et veldrevet og lønnsomt selskap med god lokal forankring. Dessuten kompletterer det Steria på en fin måte, sier Sterias vd i Sverige, Anders Hugosson. Han legger til at kjøpet av Iocore følger målsettingen om å fordoble den svenske virksomheten fram mot 2006. Gjennom oppkjøpet får Steria tilført ytterligere 40 personer i dette distriktet, der selskapet har gode kontakter med ulike myndigheter. - Målet er å rekruttere ytterligere et 20-talls personer i Sundsvall innen den nærmeste fremtiden, sier Anders Hugosson. Han ser ikke bort ifra at Steria kan foreta flere oppkjøp i år. Adm. direktør Kjell Rusti er svært fornøyd med oppkjøpet i Sverige. - Oppkjøpet støtter opp under Sterias agressive vekstplaner om å fordoble virksomheten innen utgangen av 2006. Det gjelder i alle land der Steria er representert i dag, også i Norge, forteller han. Med en omsetning på ca. en milliard euro, er Steria en av de ti største aktørene i sin bransje i Europa. I Sverige ligger Steria på en femtendeplass i størrelse. Ambisjonen i det svenske selskapet er å flytte seg oppover på rankinglisten, til samme nivå som i Norge og ta en plass blant de 10 største selskapene. Iocore etablerte seg i Sverige i 1997 og ble i 2001 rangert som nr. to i Dagens Industris oversikt over gasellebedrifter. Selskapet omsatte for 55 mill. SEK i 2003. Steria (www.steria.no) Steria er et av Europas største it-konsulentselskaper med 8.200 ansatte og en omsetning i 2003 på NOK 7,9 milliarder. I Norge ligger omsetningen på over 630 millioner. Gjennom mer enn 40 års virke og langvarige relasjoner med krevende kunder, har Steria utviklet spisskompetanse innen tre hovedtjenesteområder: IT- og virksomhetsrådgivning; Systemutvikling og integrasjon; Drift og outsourcing. Kunder omfatter virksomheter som Politiet, Tollvesenet, Forsvaret, ErgoGroup, Telenor, BBS, Skatteetaten, Oslo kommune, DnB NOR, EDB Teamco, Statsbygg, Norsk Tipping for å nevne noen. Besøk gjerne våre webside www.steria.no - og sjekk våre referanser. Her finner du også en rekke fagartikler og kurstilbud med fokus på it og ledelse. Kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren Tlf.: 22 57 57 64 / Mobil: 416 33 084 E-post: al@steria.no Adm. direktør Kjell Rusti Tlf.: 22 57 58 55 / Mobil: 908 26 026 E-post: ker@steria.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no