Adm. dir Espen Klitzing i Storebrand Livsforsikring fratrer 1. september

Administrerende direktør Espen Klitzing i Storebrand Livsforsikring AS meddelte 1. juni styret i Storebrand Livsforsikring at han fratrer sin stilling med virkning fra 1. september.

- Etter at salget av If er gjennomført utgjør livvirksomheten en meget stor del av Storebrands samlede virksomhet. De endringer i konsernstyringsmodellen som nå skal gjennomføres er en naturlig konsekvens av dette. Jeg har vært en aktiv bidragsyter i utformingen av en ny styringsmodell, og støtter fullt ut den løsningen som nå valgt. Etter snart ni år i Storebrand har jeg imidlertid kommet frem til at jeg nå ønsker å søke nye utfordringer, sier Espen Klitzing. Han ønsker med dette å understreke at hans valg om å slutte i Storebrand ikke skyldes intern uenighet, men at dette tidspunktet er riktig for en slik beslutning.

- Espen Klitzing har gjort en fremragende jobb for Storebrand, og vi vil savne ham, sier konsernsjef Idar Kreutzer i en kommentar. - Som administrerende direktør for livselskapet de siste fem årene, har Klitzing ledet selskapet gjennom en svært krevende periode. Derfor er det særlig imponerende å se på de resultater som er skapt både markedsmessig og finansielt. Det er et sterkt Storebrand Livsforsikring Espen Klitzing forlater. Jeg har satt stor pris på samarbeidet, og ønsker ham alt godt med spennende utfordringer fremover, sier Kreutzer.

I arbeidet med å implementere den nye konsernstyringsmodellen skal Espen Klitzing ha ansvaret for bedriftsmarkedet. Han fratrer derfor ikke stillingen som administrerende direktør før den nye modellen innføres, og det legges opp til at Idar Kreutzer overtar som leder av livvirksomheten.

Administrerende direktør i Storebrand Livsforsikring har avtale om etterlønn i 18 måneder etter oppsigelsestidens utløp (6 måneder) ved oppsigelse fra selskapets side eller ved vesentlige endringer av arbeidsforholdet. Til fradrag går enhver inntekt ved annet arbeid.  Den annonserte endringen i konsernstyringsmodellen innebærer en vesentlig endring av arbeidsforholdet.

Oslo, 1. juni 2004

Kontaktpersoner: <br> <br> <br> <br> Informasjonsdirektør Egil Thompson: tlf. 22 48 95 86 - 93 48 00 12 <br> <br> Kommunikasjonsdirektør Per Ivar Sandvik, Storebrand Livsforsikring: tlf 22 31 14 62 - <br> mob: 93 40 31 83 <br> <br> <br>