Storebrand - Ny FN-rapport: Aksjemarkedet trues dersom miljø- og samfunnsansvar ignoreres

Selskaper og markeder over hele verden kan komme til å se fallende aksjepriser dersom ikke bedrifter utviser miljø- og samfunnsansvar. Det er blant konklusjonene i FN-rapporten som en rekke av verdens mest sentrale finansinstitusjoner står bak. Til sammen forvalter disse selskapene 1,6 billioner US$. Rapporten ble torsdag presentert på Global Compacts toppmøte i New York av administrerende direktør i Storebrand Livsforsikring, Espen Klitzing.

Rapporten ble presentert under toppmøtet i FNs Global Compact, ledet av FNs generalsekretær Kofi Annan. Møtet markerte fireårsdagen for etableringen av Global Compact. Global Compact har inntil i dag omfattet ni prinsipper for menneskerettigheter, miljø og arbeidslivsstandarder. Et tiende prinsipp vedrørende korrupsjon blir tilføyd på toppmøtet i New York.

Utvidete kriterier i Storebrand
Storebrand har sluttet seg til prinsippet og har innført en investeringspolicy som også omhandler korrupsjon. Alle midler forvaltet av Storebrand Kapitalforvaltning og Storebrand Fondene underlegges nå en egen policy for forretningsmessig samfunnsansvar. Likeledes har
Storebrand Livsforsikring utvidet selskapets miljø- og samfunnsansvarlige investeringskriterier ytterligere.

Arbeidet med FN-rapporten har foregått i en arbeidsgruppe bestående av kapitalforvaltere  under FNs miljøprogram (UNEP), etablert på initiativ fra Storebrand. Sammen med den franske kapitalforvalteren, Groupama, har Storebrand ledet gruppen. Konklusjonene som trekkes i rapporten faller sammen med Storebrands syn på foretningsmessig samfunnsansvar. Storebrand Livsforsikring innførte krav til miljø- og samfunnsansvar ved investeringer i 2001, og er i dag blant de livsforsikringsselskaper i verden som har gått lengst i å innføre slike krav. Konklusjonene i rapporten som ble lansert i dag bekrefter riktigheten av de retningslinjer for investeringer Storebrand har innført.

Omfattende effekter
Konklusjonene fra rapporten "The Materiality of Social, Environmental and Corporate Governance Issues to Equity Pricing", kan oppsummeres i tre punkter:

• Bedrifters praksis når det gjelder miljø- og samfunnsansvar påvirker den langsiktige verdiskapningen for selskap og aksjonærer. I noen tilfeller kan effekten være svært omfattende.
  • Finansielle analyser vanskeliggjøres av mangelen på rapportering innen miljø- og samfunnsansvar.
  • At myndighetene tar en klar stilling til spørsmål om miljø- og samfunnsansvar bidrar til å gjøre det mulig å utføre gode finansielle analyser.

Rapporten er basert på elleve industristudier. Disse er levert av ledende meglerhus (se under) på forespørsel fra arbeidsgruppen (Asset Management Working Group, AMWG) i UNEP. Industristudiene konkluderer med at luftfart, forsikringsbransjen, olje- og gassektoren samt kraftprodusenter allerede må forholde seg til finansielle aspekter ved klimaspørsmål.

På møtet i New York kommenterte  administrerende direktør i UNEP, Klaus Toepfer, rapporten slik: "Denne rapporten, som  betydelige finansinstitusjoner står bak, tilsier at aspekter knyttet til miljø- og samfunnsansvar bør tas hensyn til ved investeringsbeslutninger".

Leder for UNEP FIs arbeidsgruppe som har stått bak studien, Carlos Joly, gir følgende kommentar: "Analytikernes resultater viser tydelig at hensynet til miljø- og samfunnsansvar er avgjørende for fornuftig kapitalforvaltning og er derfor av betydning for det finansielle ansvaret til forvaltere av pensjonsfond."

Medlemmer i UNEP FI Asset Management Working Group:

Acuity Investment Management, Canada
BNP Paribas Asset Management, France
Calvert Group Ltd., USA
Citigroup Asset Management, USA
Groupama Asset Management, France
Morley Fund Management, UK
Nikko Asset Management, Japan
Old Mutual Asset Managers, South Africa
San Paolo IMI Asset Management, Italy
Storebrand Investments, Norway
ABN AMRO Asset Management, Brazil