Storebrand - Resultat 1. kvartal 2005

Stabil og god utvikling

• Storebrands konsernresultat ble i 1. kvartal 314 millioner kroner, sammenliknet med 224 millioner kroner (417 millioner kroner inklusive If) i samme periode i 2004.
  • Storebrand Livsforsikrings resultat preges av høyt premievolum og tilfredsstillende kapitalavkastning.
  • Storebrand Bank viser resultatforbedring som følge av styrket rentenetto, lavere driftskostnader, salgsgevinst og lave netto nye tapsavsetninger.
  • Generalforsamlingen har vedtatt betaling av utbytte og sletting av egne aksjer, samt gitt styret ny tilbakekjøpsfullmakt. Konsernet har en sterk finansiell stilling.

- Resultatet for 1. kvartal viser at den positive utviklingen fortsetter i Storebrand. Vi oppnår tilfredsstillende resultater for kunder og eiere, og har et godt utgangspunkt for videre vekst i markedet for langsiktig sparing og livsforsikring, sier administrerende direktør Idar Kreutzer i en kommentar.

Sterk premievekst i liv
    Premieinntektene eksklusive tilflyttede premiereserver i Storebrand Livsforsikring har økt med 47 prosent i 1. kvartal 2005 sammenlignet med tilsvarende periode i fjor og utgjorde 6,9 milliarder kroner. Det lave rentenivået har bidratt til at det gode salget av spareavtaler i privatmarkedet har fortsatt.

Utviklingen i årets tre første måneder bekrefter at norske bedrifter i økende grad tilbyr tjenestepensjon for sine ansatte. I 1. kvartal ble det inngått 160 nye avtaler for innskuddspensjon,  hvorav 45 var pensjonsavtaler som ble konvertert fra ytelsesbaserte ordninger. Fra produktet ble lansert i 2001 har Storebrand etablert om lag 1 200 avtaler om innskuddsbasert pensjon.  Stortinget vil i løpet av våren ta stilling til om alle norske bedrifter fra 1. januar 2006 skal tilby sine ansatte tjenestepensjon.

Det er oppnådd en tilfredsstillende og konkurransedyktig avkastning på livkundenes midler i første kvartal. Den resultatført finansavkastning ble 1,4 prosent, noe som gir en annualisert avkastning på 5,7 prosent. Verdijustert kapitalavkastning ble også på 1,4 prosent, mens verdijustert kapitalavkastning inklusive oververdi på anleggsmidlene ble 1,2 prosent.

God avkastning på verdipapirfondene
    Storebrand Kapitalforvaltning forvaltet 171 milliarder kroner ved utgangen av 1. kvartal. Det tilsvarer en økning på 6 milliarder kroner fra årsskiftet. 74 prosent av verdipapirfondene hadde bedre avkastning enn sine referanseindekser (beregnet før forvaltningsprovisjon). Det ble oppnådd meravkastning i åtte av ti porteføljer for Storebrand Livsforsikring.

Fremgang i banken
    Storebrand Banks resultater er forbedret med 53 millioner kroner i forhold til 1. kvartal 2004. Resultat er preget av styrket rentenetto, lavere driftskostnader, lave tap og effekter av overgang til nye regnskapsprinsipper (IFRS). Salget av Finansbanken Danmark ga en regnskapsmessig gevinst på 17 millioner kroner, og medførte i tillegg en positiv egenkapitaleffekt på 18 millioner kroner.

Oslo, 11. mai 2005

--------------------------------------------------------------------
    Storebrand vil i dag arrangere en felles presse- og
    analytikerkonferanse i Oslo i Felix konferansesenter,
    Bryggetorget 3, kl. 0900.

Det vil bli arrangert en internasjonal telefonkonferanse
    i dag kl. 15.00. For å delta vennligst registrer deg 10
    minutter før konferansen starter. Ring (+47) 80080119
    (fra Norge) eller (+47) 23000400 (fra Norge eller utlandet).

Kontaktpersoner: <br> <br> Informasjonsdirektør Egil Thompson: <br> tlf. 22 48 95 86 - mob. 93 48 00 12 <br> Investor Relations-ansvarlig <br> Nils Robert Hodnesdal: tlf. 22 31 55 33 - mob. 93 40 38 13 <br>

• Abonner