Storebrand: Siemens ikke lenger ekskludert

Siemens ikke lenger ekskludert
Storebrand har utelukket 84 selskaper fra alle selskapets investeringer. Dette er selskaper som medvirker til blant annet korrupsjon eller alvorlig klima- og miljøskade.

For fire år siden ble industrikonsernet Siemens ekskludert fra alle Storebrands investeringer. Årsaken var at selskapet var involvert i flere alvorlige korrupsjonssaker, noe som tydet på en korrupsjonskultur i selskapet. Nå mener Storebrand at Siemens har ryddet opp i ukulturen, og inkluderer selskapet i pensjons- og fondsporteføljer igjen.

Aktivt eierskap gir resultater
- Storebrand har hatt en rekke møter og korrespondanse med Siemens' hovedkontor i Tyskland samt Siemens Norge de siste fire årene. Vi tok kontakt etter at det dukket opp beskyldninger om korrupsjon i internasjonale medier, forteller Christine T. Meisingset, leder for samfunnsansvarige investeringer i Storebrand.

- Hele tiden har vi vært opptatt av å få vite hvordan selskapet arbeider med anti-korrupsjon for å redusere risiko for gjentagelse. Vi har sett at Siemens har lyttet til våre og andres forventninger, og siden 2007 har de jobbet systematisk med å forbedre rutiner og internkontroll. Siemens' anti-korrupsjonssystemer har nå blitt meget omfattende, og selskapet har innført gode varslingssystemer. Derfor åpner vi nå for at våre pensjons- og fondsporteføljer kan investere i Siemens igjen, forteller Meisingset.

Fakta om Storebrands samfunnsansvarlige investeringer
Storebrand-konsernet er en ledende aktør i det nordiske markedet for langsiktig sparing og forsikring, og forvalter 336 milliarder kroner (pr 1. halvår 2009). Storebrand er årlig i dialog med 400-500 selskaper for å oppnå forbedringer innenfor samfunnsansvar. Som en konsekvens av dette arbeidet avstår vi også fra investering i selskaper som medvirker til:
- brudd på menneskerettigheter
- korrupsjon
- alvorlig klima- og miljøskade
- produksjon av landminer, klasevåpen, atomvåpen
- produksjon og salg av tobakk

Storebrand offentliggjør ikke hvilke selskaper som ekskluderes. Erfaring viser at Storebrand får bedre dialog og tilgang til mer informasjon fra selskapene når det ikke publiseres en svarteliste. Storebrand har imidlertid innført en ny praksis med å offentliggjøre selskaper som fjernes fra eksklusjonslisten på grunn av endret adferd.

Les mer om på www.storebrand.no/sri

Oslo, 28. august 2009

Storebrand, Christine T. Meisingset, leder samfunnsansvarlige investeringer, tel 934 80 681
Storebrand, Bjørn Erik Sættem, informasjonssjef, tel 920 45 330