Storebrand: Resultat 2. kvartal 2004

Stabilt positiv utvikling

• Storebrands konsernresultat ble i 2. kvartal 1 366 millioner kroner sammenlignet
    med 448 millioner kroner i samme periode i fjor.
  • Liv, bank og kapitalforvaltning hadde et positivt resultat på 226 millioner kroner i
    2. kvartal og 454 millioner kroner hittil i år (etter goodwill-avskrivning).
  • Konsernresultatet påvirkes i 2. kvartal av If-salget, tilbakekjøp av obligasjonslån og terminering av fastrenteavtaler. Samlet resultateffekt fra If var 1 256 millioner kroner
    i 2. kvartal og 1 447 millioner kroner i 1. halvår.
  • Den sterke premieveksten innenfor livsforsikring fortsatte i 2. kvartal.
  • Storebrand Kapitalforvaltning oppnådde god vekst i forvaltningshonorarene.
  • Storebrand Banks resultater preges av stabil, positiv utvikling og nedgang i misligholdsvolum.

- Så langt i år har samtlige virksomhetsområder styrket resultatet i forhold til samme tid i fjor. Utviklingen bekrefter at det jobbes godt i Storebrand og iverksatte tiltak gir effekter som planlagt. Fra 1. september gjennomfører vi tilpasninger i organiseringen av selskapet. Dette skal ytterligere øke markeds- og kundeorienteringen og bedre ressursutnyttelsen i konsernet, sier adm. direktør Idar Kreutzer i en kommentar.

Sterk premievekst
    Den sterke premieveksten i Storebrand Livsforsikring fortsetter. I første halvår økte premieinntektene eksklusive tilflyttede premiereserver med 73 prosent sammenlignet med 1. halvår 2003 og utgjorde 7,3 milliarder kroner. I 2. kvartal var økningen på 131 prosent, hvorav 26 prosent innenfor kollektiv pensjonsforsikring. Hittil i år har det vært premievekst i alle produktområder.

Verdijustert kapitalavkastning har hittil i år vært på 3,2 prosent, hvorav 1,1 prosent i 2. kvartal. Resultatført finansavkastning hittil i år ble på 2,8 prosent, hvorav 1,5 prosent i 2. kvartal. Dette tilsvarer en annualisert avkastning på 5,7 prosent. Verdijustert kapitalavkastning inklusive oververdi på anleggsmidlene ble 3,0 prosent i 1. halvår 2004, hvorav 0,2 prosent i 2. kvartal.

Konkurransedyktig avkastning
    Storebrand Kapitalforvaltning forvalter 174 milliarder kroner ved utgangen av 2. kvartal, noe som tilsvarer en økning på 8 milliarder i 2. kvartal og 15 milliarder hittil i år. Netto nysalg ble 490 millioner kroner i 2. kvartal og 1 155 millioner kroner hittil i år, sammenlignet med 800 millioner kroner i hele 2003 (eksklusiv If).

I 1. halvår fikk 62 prosent av verdipapirfondene (32 av 52) bedre avkastning enn sine referanseindekser (beregnet før forvaltningsprovisjon), og det ble oppnådd meravkastning i seks av åtte porteføljer for Storebrand Livsforsikring.

Positiv utvikling i banken
    Storebrand Bank har en stabil og positiv utvikling. Resultat etter tap og nedskrivninger i kvartalet ble 17 millioner kroner. Netto tapsavsetninger og nedskrivninger var i kvartalet 13 millioner kroner, mot 33 millioner kroner i samme periode i fjor. Hittil i år har banken et positivt resultat før skatt på 38 millioner kroner, mot minus 40 millioner kroner i samme periode i fjor.
    Den positive kostnadsutviklingen fra første kvartal fortsetter i 2. kvartal.

Tilpasninger i styringsmodell
    Det ble fra 1. juni iverksatt et arbeid med å tilpasse Storebrand-konsernets styringsmodell. Tilpasningene gjennomføres for å øke markeds- og kundeorienteringen, styrke satsingen i privatmarkedet og bedre ressursutnyttelsen i konsernet. Arbeidet er i god rute, og det tas sikte på at den nye styringsmodellen er operativ fra 1. september.

Den nye modellen innebærer at Storebrand-konsernet vil bestå av fem operative virksomhetsområder; personmarked, bedriftsmarked liv, liv produksjon og service, bank, og kapitalforvaltning.

Nye ledergrupper
    Som følge av tilpasningene er det utnevnt ny ledergruppe for livselskapet og for konsernet. Livledelsen vil i tillegg til adm. direktør Idar Kreutzer bestå av konserndirektør Maalfrid Brath (Personmarked), konserndirektør Lars Løddesøl (Bedriftsmarked Liv) og konserndirektør Rolf Corneliussen (Liv Produksjon og service). Maalfrid Brath leder i dag Salg Privat, Lars Løddesøl er konserndirektør finans og har de siste 15 månedene vært viseadministrerende direktør i Storebrand Bank, mens Rolf Corneliussen er konserndirektør IT.

Konsernets ledergruppe vil i tillegg til livledergruppen bestå av adm. direktør Per Kumle (Storebrand Bank), adm. direktør Allan Åkerstedt  (Storebrand Kapitalforvalting), konserndirektør Hans Henrik Klouman (juridisk), konserndirektør Odd Arild Grefstad (økonomi og finans), konserndirektør Erik Råd Herlofsen (HR) og konserndirektør Egil Thompson (informasjon og merkevare).

Oslo,18. august 2004

Vedlegg:

Styrets 2. kvartalsrapport 2004

Kontaktpersoner: <br> <br> Informasjonsdirektør Egil Thompson: <br> tlf. 22 48 95 86 - mob. 93 48 00 12 <br> <br> Investor Relations-ansvarlig Nils Robert Hodnesdal: tlf. 22 31 55 33 - <br> mob. 93 40 38 13 <br> <br> <br>

• Abonner