Storebrand: Resultat 3. kvartal 2005

Godt resultat for kunder og eiere

• Konsernresultatet ble i 3. kvartal 318 millioner kroner, sammenlignet med 265 millioner kroner i samme periode i fjor.
  • Finansavkastningen gir et godt resultat for livselskapets kunder og eiere, og styrker risikokapitalen ytterligere.
  • Storebrand åpnet 5. september filial i Sverige som tilbyr pensjonsløsninger i det svenske markedet.
  • Resultat pr. aksje var 1,18 kroner i 3. kvartal (0,86 kroner).

- Den positive utviklingen for Storebrand fortsetter i 3. kvartal. Nye rammebetingelser og aktiv konkurranse preger markedet. Storebrand jobber målrettet med å utnytte forretningsmuligheter og sikre god kundebetjening i et dynamisk marked,  sier konsernsjef Idar Kreutzer i en kommentar.

Stor interesse for pensjon
    Premieinntektene eksklusiv tilflyttede premiereserver i Storebrand Livsforsikring utgjorde 13,6 milliarder kroner ved utgangen av 3. kvartal i år. Dette er en økning på 31 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Storebrands organisasjon er godt forberedt på at det fra neste år innføres obligatorisk tjenestepensjon for ansatte i norske foretak. Vi har vært i dialog med over 10 000 bedrifter over hele landet og gjennomført 40 pensjonsseminarer. Pågangen fra nye bedriftskunder som ønsker å tegne pensjonsavtaler for sine ansatte er høy.

I løpet av 3. kvartal ble det inngått om lag 120 nye avtaler for innskuddspensjon. Så langt i år er antallet nye avtaler 320, og premieinntektene har fra 3. kvartal i fjor økt med 56 prosent. Fra produktet ble lansert i 2001 er det inngått i overkant av 1 350 avtaler om innskuddsbasert pensjon i Storebrand Fondsforsikring.

Det er oppnådd en tilfredsstillende avkastning på livkundenes midler så langt i år. Livselskapets resultatførte finansavkastning var ved utgangen av 3. kvartal 4,8 prosent, mens den verdijusterte kapitalavkastningen utgjorde 5,9 prosent. Verdijustert kapitalavkastning inklusiv oververdi på anleggsmidlene var i samme periode 5,7 prosent.

Premieinntektene i Storebrand Helseforsikring, som tilbyr behandlingsforsikring i bedrifts- og privatmarkedet, er i løpet av året økt med 26 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Vekst i kapitalforvaltning
    Storebrand Kapitalforvaltning forvaltet 177 milliarder kroner ved utgangen av 3. kvartal. Det er en økning på 12 milliarder kroner fra årsskiftet og 5 milliarder kroner i siste kvartal. Av totale midler under forvaltning utgjør interne midler (inkludert verdipapirfond) 152 milliarder kroner og eksterne midler/fond 25 milliarder kroner.

Stabilt positivt i banken
    Storebrand Bank viser en stabil utvikling. Banken oppnådde i 3. kvartal et resultat før skatt på 42 millioner kroner. Hittil i år er bankens resultat før skatt på 182 millioner kroner, mot 66 millioner kroner i samme periode i fjor.

Oslo, 2. november 2005

Vedlegg:  Styrets 3. kvartalsrapport 2005

Kontaktpersoner: <br> Informasjonsdirektør Egil Thompson: <br> tlf. 22 48 95 86 - mob. 93 48 00 12 <br> Investor Relations-ansvarlig Nils Robert Hodnesdal: tlf. 22 31 55 33 - <br> mob. 93 40 38 13 <br>

• Abonner