STOREBRAND ASA – Iverksetter NOK 400 millioner tilbakekjøpsprogram av egne aksjer

Styret i Storebrand ASA (“Styret”) har besluttet å fortsette tilbakekjøpsprogrammet i dag, 7. februar 2024, med en ramme på NOK 400 millioner (“programmet”). Beløpet tilsvarer ca. 0,9% av aksjekapitalen i Storebrand ASA, gitt siste sluttkurs på NOK 95,66. Programmet vil bli avsluttet senest 3. april 2024.

Storebrand mottok 6. februar godkjenning fra Finanstilsynet til å gjennomføre tilbakekjøp av aksjer. Styret har besluttet å fortsette tilbakekjøpsprogrammet med en transje på NOK 400 millioner, i tråd med fullmakten gitt av generalforsamlingen i Storebrand ASA den 13. april 2023.

Tilbakekjøpsprogrammet vil bli gjennomført ved transaksjoner i det åpne markedet. Storebrand har inngått en ikke-diskresjonær avtale med en tredjepart som vil fatte handelsbeslutninger uavhengig av, og upåvirket av, Storebrand.

I henhold til fullmakten fra generalforsamling er minimumspris NOK 5 per aksje og maksimumspris NOK 150. Maksimalt antall aksjer som selskapet kan eie er av generalforsamlingsvedtaket begrenset til 46 549 786. Selskapet kan således kjøpe ytterligere 28 372 180 egne aksjer under programmet gitt dagens beholdning.

Formålet med tilbakekjøpsprogrammet er retur av overskuddskapital til aksjonærer ved nedsettelse av aksjekapitalen, samt å erverve aksjer til selskapets godtgjørelsesprogram for ledelsen og aksjekjøpsordning for ansatte. Ifølge rammeverket for kapitalstyring i Storebrand har Styret en intensjon om å gjennomføre tilbakekjøp når solvensmarginen er over 175 prosent.

Aksjene som kjøpes i tilbakekjøpsprogrammet og som ikke brukes til selskapets godtgjørelsesprogram eller aksjekjøpsordning for ansatte, vil bli slettet (kansellert), betinget av vedtak fra ordinær generalforsamling i Storebrand ASA i 2025.

Transaksjoner vil bli gjennomført i henhold til markedsmisbruksforordningen (EU) No 596/2014 (“MAR”) og kommisjonens delegerte forordning (EU) No 2016/1052 (“Safe Harbour Regulation”) og som videre fastsatt i den norske verdipapirhandelloven og Oslo Børs retningslinjer for tilbakekjøp og prisstabilisering datert februar 2021. Transaksjoner vil bli offentliggjort på ukentlig basis.

Lysaker, 7. februar 2024

Johannes Narum, Leder Investor Relations:
johannes.narum@storebrand.no eller (+47) 993 33 569

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til. Storebrand har om lag 55 000 bedriftskunder, 2,2 millioner personkunder og forvalter 1212 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no

Denne opplysningen er informasjonspliktig i henhold til EUs Market Abuse Regulation og krav i henhold til den norske verdipapirhandelloven § 5-12.