STOREBRAND ASA - Oppstart i dag av NOK 1,1 mrd. tilbakekjøpsprogram av egne aksjer

Storebrand ASA setter i dag, 24. april 2024, i gang et nytt tilbakekjøpsprogram med en ramme på NOK 1,1 milliarder. Beløpet tilsvarer ca. 2,4 prosent av aksjekapitalen, gitt siste sluttkurs på NOK 97,85. Tilbakekjøpsprogrammet vil bli avsluttet senest 20. desember 2024.

Tilbakekjøpsprogrammet for egne aksjer er vedtatt av styret i Storebrand ASA i henhold til fullmakt fra ordinær generalforsamling i Storebrand ASA 4. april 2024. Styret i Storebrand ASA har basert på fornyet tillatelse fra generalforsamling søkt om tillatelse fra Finanstilsynet til å igangsette tilbakekjøp på totalt NOK 1,1 milliard av egne aksjer, som skal gjennomføres innen utgangen av 2024. Søknaden ble godkjent 19. april 2024.

I henhold til fullmakten fra generalforsamling er minimumspris NOK 5 per aksje og maksimumspris NOK 150. Maksimalt antall aksjer som selskapet kan eie er av generalforsamlingsvedtaket begrenset til 44.797.268. Nåværende egenbeholdning vil bli redusert med 17.525.185 aksjer innen utgangen av andre kvartal som følge av sletting vedtatt av Generalforsamling 4. april 2024. Således vil maksimalt antall egne aksjer som kan erverves i programmet være 39.736.751 gitt dagens egenbeholdning.

Formålet med tilbakekjøpsprogrammet er retur av overskuddskapital til aksjonærer ved nedsettelse av aksjekapitalen. Aksjene som kjøpes i tilbakekjøpsprogrammet vil bli slettet (kansellert), betinget av vedtak fra ordinær generalforsamling i Storebrand ASA i 2025. Ifølge rammeverket for kapitalstyring i Storebrand har Styret en intensjon om å gjennomføre tilbakekjøp når solvensmarginen er over 175 prosent uten overgangsregler.

Tilbakekjøpsprogrammet vil bli gjennomført ved transaksjoner i det åpne markedet. Storebrand inngår en ikke-diskresjonær avtale med en tredjepart som vil gjennomføre handler uavhengig av, og upåvirket av, Storebrand. Transaksjoner vil bli gjennomført i henhold til markedsmisbruksforordningen (EU) No 596/2014 ("MAR") og kommisjonens delegerte forordning (EU) No 2016/1052 ("Safe Harbour Regulation") og som videre fastsatt i den norske verdipapirhandelloven og Oslo Børs retningslinjer for tilbakekjøp og prisstabilisering av februar 2021.

Transaksjoner vil bli offentliggjort på ukentlig basis.

Lysaker, 24. april 2024.

Johannes Narum, Leder Investor Relations:
johannes.narum@storebrand.no eller (+47) 993 33 569

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til. Storebrand har om lag 55 000 bedriftskunder, 2,2 millioner personkunder og forvalter 1281 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no

Denne opplysningen er informasjonspliktig i henhold til EUs Market Abuse Regulation og krav i henhold til den norske verdipapirhandelloven § 5-12.