STOREBRAND ASA – Salg av 50 prosent eierandel i Storebrand Helseforsikring AS

Storebrand ASA ("Storebrand") har inngått en avtale med ERGO International AG (EI), et heleid datterselskap av ERGO Group AG ("ERGO") om å selge sin eierandel på 50 prosent i Storebrand Helseforsikring AS ("SBH" eller "Selskapet"). ERGO eier i dag resterende 50 prosent av Selskapet.

SBH er et joint-venture hvor ERGO International AG og Storebrand ASA har 50 prosent eierandel hver. Selskapet har hovedkontor på Lysaker i Norge og tilbyr helseforsikringer i det norske og svenske bedrift- og privatmarkedet.

"Vi har hatt et vellykket samarbeid i å utvikle SBH sammen med ERGO over mange år. Etter en strategisk gjennomgang tror vi at det er i selskapets interesse å bli videreutviklet under eierskap av en aksjonær. Vi er derfor svært fornøyde med å inngå en avtale med vår partner ERGO som muliggjør at Storebrand kan fortsette å distribuere helseforsikringer i det norske og svenske markedet," sier Odd Arild Grefstad, konsernsjef Storebrand ASA.

Transaksjonen er forventet å finne sted i løpet av første kvartal 2024, med en estimert positiv resultateffekt på ca. NOK 1,1 milliard.

Transaksjonen er betinget av godkjennelse fra Finanstilsynet og Konkurransetilsynet.

Lysaker, 21. september 2023

Leder Investor Relations, Johannes Narum:

Johannes.narum@storebrand.no eller (+47) 993 33 569

For medieforespørsler, vennligst kontakt:

Kommunikasjonsdirektør, Stig-Øyvind Blystad:

stig-oyvind.blystad@storebrand.no eller (+47) 918 47 226

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til. Storebrand har om lag 55 000 bedriftskunder, 2,2 millioner personkunder og forvalter 1143 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no

ERGO International AG (EI) er et heleid datterselskap av ERGO Group AG og har hovedkontor i Dusseldorf, as ERGO Group AG. EI administrerer en internasjonal portefølje av selskaper i ERGO Group AG og er til stede i ca. 25 land, med fokus på Europa og Asia.

Denne opplysningen utgjør innsideinformasjon etter markedsmisbruksforordningen og er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.