Storebrand ASA: Detaljerte retningslinjer for reservering av nytt dødelighetsgrunnlag

Finanstilsynet publiserte 2. april 2014 endelige retningslinjer for opptrappingsplaner. Disse bygger på brev fra Finansdepartementet av 27. mars 2014.

Finanstilsynet besluttet i mars 2013 at det skal innføres et nytt dødelighetsgrunnlag for kollektive pensjonsforsikringer i livsforsikringsselskaper og pensjonskasser med virkning fra 1. januar 2014. Dette setter krav til økte premier og høyere forsikringstekniske avsetninger for å dekke fremtidige forpliktelser.

Retningslinjer for oppreservering

• Oppreserveringsperioden kan ha en varighet på inntil 7 år (frem til og med 2020). Søknad om oppreserveringsperiode skal godkjennes av Finanstilsynet.
  • Oppreserveringen kan finansieres gjennom tilbakeholdelse av kundeoverskudd. Avkastningsoverskudd på en kontrakt, kan ikke benyttes til å styrke avsetningene på andre kontrakter (ingen "solidaritet").
  • Selskapets bidrag på minimum 20 prosent av oppreserveringsbehovet skal tilføres på kontraktsnivå.
  • Oppreserveringen må minimum skje lineært i perioden.

Konsekvenser for Storebrand

• Totalt oppreserveringsbehov på 12,5 milliarder kroner.
  • Storebrand har i perioden 2011 til 2013 samlet avsatt 4,3[1] milliarder kroner til fremtidig oppreservering.
  • Storebrand har også andre buffere som vil kunne brukes til å løfte bokført avkastning i perioden.
  • Samlet bidrag fra eier, vil avhenge av bokført avkastning på investerte kundemidler i perioden. Avhengig av bokført avkastning, vil forventet resultateffekt være:
Årlig bokført avkastning Forventet total resultateffekt[2] Årlig resultateffekt2
4 % ~3 500 ~500
4,5 % ~2 100 ~300
5 % ~1 100 ~160
  • Resultatet for 1. kvartal vil belastes med anslagsvis 80-100 millioner kroner basert på langsiktig forventet avkastning på 4,4 prosent og en forventet opptrappringsperiode på 7 år.

For ytterligere informasjon, se storebrand.no/ir.

Lysaker, 3. april 2014

Administrerende Direktør Storebrand Livsforsikring Geir Holmgren: Mobil 93 48 00 34

Kommunikasjonsdirektør Elin M. Myrmel-Johansen: Mobil 93 48 05 38

Investor Relations-ansvarlig Trond Finn Eriksen: Mobil 99 16 41 35