STOREBRAND ASA: Resultat for 2. kvartal 2023

• Cash resultat på 777 millioner i kvartalet og 1 550 millioner hittil i år
  • Combined ratio på 96 prosent i kvartalet negativt påvirket av økte skadeutbetalinger og økt skadefrekvens innen motor og fortsatt økt uførhet
  • Solvensmargin på 196 prosent, en økning på 17 prosentpoeng i kvartalet
  • Tilbakekjøpsprogram på 1 milliard kroner godkjent for 2. halvår, transje på 500 millioner igangsatt i dag

Det siste kvartalet har brakt norske og svenske renter til nivåer som vi ikke har sett på tiår, drevet av vedvarende inflasjon. Disse forholdene har bidratt til å øke forvaltningskapitalen og inntektene, men det har også ledet til økte kostnader og erstatningsutbetalinger. Innenfor tjenestepensjon har flere selskaper valgt Storebrand som deres pensjonsleverandør og banken fortsetter å vinne markedsandeler i privatmarkedet. I tillegg fortsetter solvensmarginen å styrke seg på høye nivåer. Dette viser at Storebrand håndterer de krevende markedsforholdene godt, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad.

Fortsatt vekst i sparesegmentet

Forvaltningskapitalen (AUM) nådde et rekordhøyt nivå og endte på 1 143 milliarder kroner i kvartalet. Det er en økning på 3 prosent eller 32 milliarder kroner sammenlignet med forrige kvartal, hvorav 10 milliarder kroner kom fra netto nytegning. I tillegg fortsatte de avkastningsbaserte inntektene den gode utviklingen og er nå på 132 millioner kroner hittil i år. De avkastningsbaserte inntektene bokføres ved utgangen av fjerde kvartal.

Utlånsvolum i banken nådde 72 milliarder kroner i andre kvartal, en økning på 16 prosent fra tilsvarende periode i fjor. Kombinasjonen av sterk rentemargin og forbedret kostnadsprosent, bidrar til at Storebrand Bank leverer en solid avkastning. Samtidig beholder banken sin posisjon som en av de raskest voksende bankene i det norske markedet.

Negative resultateffekter fra høye skadeutbetalinger

Bestandspremien i Forsikring økte med 18 prosent sammenlignet med fjorårets andre kvartal, til 8,3 milliarder. I første kvartal har markedsandelen innen skadeforsikring privat økt til 6,5 prosent, mot 6,2 prosent året før.

Combined ratio på 96 prosent i kvartalet er høyere enn målsatt nivå på 90-92 prosent. Den svake combined ratioen skyldes økte skadeutbetalinger drevet av flere skader innen motor og generell skadeinflasjon. Fortsatt høy uførhet preger også tallene. Prisøkninger har blitt implementert, og ytterligere prisjusteringer vil implementeres dersom nødvendig.

Kapitalsituasjon og ytterligere tilbakekjøp av aksjer

Solvensmarginen var 196 prosent ved utgangen av andre kvartal og tilsvarer en økning på 17 prosentpoeng fra kvartalet før. Gode resultater, økte renter samt høyere volatilitetsjustering (VA) er hoveddriverne bak økningen. Solvensmarginen ligger betydelig over grensen for overkapitalisering på 175 prosent.

Storebrand har fått godkjennelse fra finanstilsynet om tilbakekjøp av egne aksjer på 1 milliard kroner (fordelt på to transjer) som vil bli gjennomført i løpet av andre halvår i 2023. Den første transjen på 500 millioner kroner blir iverksatt i dag (14. juli 2023).

Kapitalmarkedsdag

Storebrand vil avholde en virtuell kapitalmarkedsdag 14. desember 2023, kl. 09:00-12:00. Presentasjonen vil bli holdt av Storebrands konsernledelse og fokuset vil være på selskapets ambisjoner og vekststrategi. Mer informasjon og en formell invitasjon vil komme.

Nøkkeltall i kvartalet:

(Q2-2022 i parenteser)

• Solvensmargin 196% (195%)

• Cash EPS NOK 3.98 (NOK 3.33)

• Egenkapital NOK 28,902m (NOK 28,968m) omarbeidet under IFRS 17

• Midler under forvaltning NOK 1,143bn (NOK 1,008bn)

Aktiviteter i forbindelse med 2.kvartal 2023

07.30 CEST: Publisering av børsmelding. Pressemelding, kvartalsrapport og analytikerpresentasjon vil være tilgjengelig på www.storebrand.no/ir.

10:00 CEST: Live analytikerkonferanse på engelsk. En webcast vil være tilgjengelig for alle på storebrand.no/ir. Presentasjonen vil bli tilgjengelig på forespørsel i etterkant. Lenke til webcast. Analytikere som ønsker å stille spørsmål mot slutten av presentasjonen må registrere seg for å delta i MS Teams-webinaret. Lenke til registrering (https://www.storebrand.no/en/investor -relations/quarterly-reporting/programme)

Lysaker, 14. Juli 2023

Group CFO, Lars Aasulv Løddesøl:

lars.loddesol@storebrand.no og (+47) 934 80 151

Investor Relations (interim): Trond Finn Eriksen:

trond.finn.eriksen@storebrand.no og (+47) 991 64 135

Mediehenvendelser:
Kommunikasjon, Aleksander Hannisdal
aleksander.hannisdal@storebrand.no og (+47) 980 43 936

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til. Storebrand har om lag 55 000 bedriftskunder, 2,2 millioner personkunder og forvalter 1143 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no

Denne opplysningen er informasjonspliktig i henhold til EUs Market Abuse Regulation og krav i henhold til den norske verdipapirhandelloven § 5-12.