STOREBRAND ASA: Resultater for 1. kvartal 2024

•  Konsernresultat [1] på 1.082 millioner kroner, sterk vekst i alle deler av virksomheten
  • Fortsetter tilbakekjøpsprogram av egne aksjer – totalt 1,5 milliarder kroner for året
  • Solid balanse – solvensmargin på 191 prosent
  • Fortsatt høye utbetalinger i forsikring, men positiv effekt fra iverksatte tiltak

«Vi leverer over hele fjøla – med en tosifret vekst innen både pensjon, kapitalforvaltning, bank og forsikring. Jeg er godt fornøyd med at flere kunder velger Storebrand. Veksten er også viktig for å innfri ambisjonen om et konsernresultat på 5 milliarder kroner i 2025», sier konsernsjef Odd Arild Grefstad.

«Til tross for et tøft kvartal værmessig så er forsikringsvirksomheten på rett vei. Vi har hjulpet mange kunder i første kvartal og i tillegg bedret lønnsomheten med en combined ratio på 98 prosent. Vi følger fortsatt utviklingen innen skadeforsikring og uførhet tett, men det gleder meg at vi er på vei mot målsatt combined ratio på 90-92 prosent i 2025», fortsetter han.

«Storebrand går godt og har en solid kapitalposisjon. Innføringen av fleksibelt bufferfond for privat ytelsespensjon gir oss anledning til å ta mer risiko og øke forventet avkastning for kundene. Vi initierer dessuten et tilbakekjøpsprogram på 1,1 milliarder kroner og leverer dermed på ambisjonen om stigende utbytter og 1,5 milliarder kroner i tilbakekjøp av egne aksjer også i 2024», sier Grefstad.

Konsernresultat

Konsernresultatet ble 1.082 millioner kroner i første kvartal, mot 826 millioner kroner i samme periode i fjor. Fremgangen skyldes en god underliggende vekst i hele Storebrands virksomhet, tilfredsstillende kostnadsutvikling og gode finansresultater.

Fee- og administrasjonsinntektene summerte seg til 1.818 millioner kroner i første kvartal. Dette var en økning på 13 prosent sammenlignet med fjorårets første kvartal. Inntektsveksten er drevet av sterk vekst i innskuddspensjon, økte midler under forvaltning og vekst i Storebrand Bank.

Forvaltningskapitalen nådde et nytt rekordnivå ved utgangen av første kvartal med 1.281 milliarder kroner, noe som utgjør en vekst på over 15 prosent det siste året. Storebrand befester dermed posisjonen som Norges største private kapitalforvalter.

Bedrede forsikringsresultater

Forsikringsvirksomheten leverte svake tall i 2023, og starten på året var også utfordrende. Kulde og utfordrende vintervær i store deler av Norge førte til flere skader og høyere utbetalinger.

Det er fortsatt et forhøyet uførenivå i det norske samfunnet, noe som også påvirker Storebrands virksomhet. Lønnsomheten innen gruppeliv og pensjonsrelatert uføreforsikring har blitt styrket gjennom reprising, og behovet for ytterligere prisjusteringer vurderes fortløpende.

Styrket finansresultat

Finansresultatet endte på 394 millioner kroner i første kvartal, opp fra 255 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Et høyere rentenivå har bidratt til økt avkastning i selskapsporteføljen, samtidig som det er økt overskuddsdeling i pensjonsvirksomheten i Sverige.

Foreløpig ESA-konklusjon om offentlig sektor

Markedet for offentlige tjenestepensjonsordninger er på totalt 800 milliarder kroner, men svært få kommuner og helseforetak har gjennomført anbudskonkurranse.

Storebrand har bedt det europeiske kontrollorganet ESA vurdere om manglende anbud er et brudd på EØS-avtalen. I april kom ESAs foreløpige konklusjon. ESA argumenterer for at kommunal tjenestepensjon omfattes av regelverket for offentlige anskaffelser og må settes på anbud. ESA anslår at 370 kommuner og helseforetak har fornyet sine avtaler i strid med dette regelverket.

Tilbakekjøp av aksjer

Storebrand har fortsatt en sterk kapitalposisjon med en solvensgrad på 191 prosent, godt over terskelen for overkapitalisering på 175 prosent.

Finanstilsynet har nå godkjent neste fase i tilbakekjøpsprogrammet. Dette innebærer at Storebrand vil kjøpe tilbake aksjer verdt 1,1 milliarder kroner i perioden frem mot 20. desember i år. Det nye tilbakekjøpsprogrammet starter i dag.

Storebrands langsiktige ambisjon er å gjøre årlige tilbakekjøp av aksjer for 1,5 milliarder kroner, totalt 12 milliarder kroner frem mot 2030, i tillegg til stigende årlige utbytter.

Nøkkeltall for kvartalet (Q1 2023 i parentes)

• Solvensgrad 191 prosent (179 prosent)
  • Resultat per aksje, justert for amortisering 2,09 kroner (1,822 kroner)
  • Egenkapital 29.956 millioner kroner (30.266 millioner kroner)
  • Forvaltningskapital 1.281 milliarder kroner (1.111 milliarder kroner)

Aktiviteter i forbindelse med 1. kvartal 2024

07:30: Børsmelding, kvartalsrapport og analytikerpresentasjon vil være tilgjengelig på www.storebrand.no/ir

10:00: Live analytikerkonferanse på engelsk. En webcast vil være tilgjengelig for alle på storebrand.no/ir. Presentasjonen vil bli tilgjengelig på forespørsel i etterkant. Analytikere som ønsker å stille spørsmål mot slutten av presentasjonen må registrere seg for å delta i MS Teams-webinaret.

Lenke til registrering og webcast (https://www.storebrand.no/en/investor-relations/quarterly-reporting/programme)

Kontaktpersoner

Johannes Narum, leder for Investor Relations: johannes.narum@storebrand.no eller (+47) 993 33 569

Kjetil Ramberg Krøkje, leder for Strategi, Finans og M&A: kjetil.r.krokje@storebrand.no eller (+47) 934 12 155

Stig-Øyvind Blystad, kommunikasjonsdirektør: stig-oyvind.blystad@storebrand.no eller (+47) 918 47 226

Om Storebrand

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: Sammen skaper vi en fremtid å glede seg til.

Storebrand har om lag 55 000 bedriftskunder, 2,2 millioner personkunder og forvalter 1.281 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB). Besøk oss på www.storebrand.no

Denne opplysningen er informasjonspliktig i henhold til EUs Market Abuse Regulation og krav i henhold til den norske verdipapirhandelloven § 5-12.

Dette dokumentet er basert på Storebrand Konsern sitt alternative resultatregnskap og inneholder alternative resultatmål (APM) slik de er definert av European Securities and Market Authority (ESMA). Det alternative resultatregnskapet er basert på rapporterte IFRS-resultater for de enkelte konsernselskapene. Resultatoppsettet avviker fra det offisielle regnskapsoppsettet. En oversikt over APM-ene som brukes i finansiell rapportering, er tilgjengelig på storebrand.com/ir.

[1] Resultat før amortisering og skatt. Se www.storebrand.no/ir for mer informasjon om hvilke APM som brukes i vår finansielle rapportering.

[2] EPS for 2023 er ikke justert for endret praksis for periodisering av prestasjonsbaserte inntekter fra og med første kvartal 2024.