STOREBRAND ASA: Resultater for fjerde kvartal 2022

Sterk kundevekst med solid solvensgrad og bedrede finansielle resultater

Konsernresultat1 på 841 millioner kroner, driftsresultat på 624 millioner kroner

• Solvensgrad på 184 prosent
  • 39 prosent resultatvekst i Forsikring for 2022
  • 23 prosent vekst i innskuddspensjonspremier for 2022
  • Utbytte på 3,70 kroner per aksje og tilbakekjøpsprogram med ytterligere en halv milliard kroner foreslås

"Det siste året har Storebrand nok en gang vist at vi kan håndtere et marked preget av uro og usikkerhet. Vi har levert konkurransedyktig avkastning til kundene våre i et krevende marked. Og stadig flere kunder velger Storebrand – premiene fra både innskuddspensjon og forsikring har vokst med over 20 prosent i 2022.

Solvensgraden er styrket til 184 prosent. Konsernresultatet er 841 millioner kroner i fjerde kvartal og 2 716 millioner kroner i 2022, til tross for nedgangen i kapitalmarkedet. Vi er godt rustet til å fortsette veksten og samtidig generere solvenskapital. Jeg er glad for å fortelle at vi foreslår å øke ordinært utbytte til 3,70 kroner per aksje, og å fortsette tilbakekjøpsprogrammet med ytterligere en halv milliard kroner i første omgang," sier konsernsjef Odd Arild.

Sterk vekst og stabilt driftsresultat

Driftsresultatet ble 624 millioner kroner i fjerde kvartal, mot 1 038 millioner kroner i fjerde kvartal 2021. Nedgangen skyldes hovedsakelig lavere avkastningsrelaterte inntekter i 2022. Justert for avkastningsrelaterte resultater og engangseffekter, var driftsresultatet 571 millioner kroner i fjerde kvartal mot 589 millioner kroner året før.

Den sterke veksten i forsikring kombinert med en bedret combined ratio, har ført til en økning i forsikringsresultatet på 52 prosent i fjerde kvartal og 37 prosent i 2022 mot året før. Bestandspremien økte med 21 prosent i 2022. Høy skadeprosent drevet av sesongvariasjoner i motorsegmentet bidro til en combined ratio på 95 prosent i kvartalet. For året som helhet endte det på 91 prosent – i tråd med Storebrands mål på 90 til 92 prosent.

Totale midler til forvaltning utgjorde 1 020 milliarder kroner ved utgangen av kvartalet. Det er en nedgang på sju prosent i 2022 mot foregående år som er drevet av svake resultater i finansmarkedet, men det er en økning på to prosent i fjerde kvartal. Total nettoflyt ble ti milliarder kroner i kvartalet og 17 milliarder kroner for året som helhet. Innskuddspensjonspremien økte med 23 prosent, fra 5,4 til 6,6 milliarder kroner. Netto tilførsel av kapital ble betydelig bedret for innskuddspensjon i 2023, med 4,7 milliarder kroner i fjerde kvartal og 12,4 milliarder kroner for året som helhet, mot henholdsvis 2,8 og 5,1 milliarder i 2021.

Bedrede finansielle resultater i Q4

Finansresultatet endte på 217 millioner kroner i fjerde kvartal, som er en bedring fra minus 225 millioner kroner i de første tre kvartalene i 2022. I løpet av året har kredittspreadutgang ført til negative investeringsresultater i selskapsporteføljene. Forventet avkastning har imidlertid økt tilsvarende, og finansmarkedet viste tegn til bedring mot slutten av året. Vi forventer derfor bedrede finansielle resultatet fremover. Sterke bufferkapitalnivåer i begynnelsen av 2022 og god risikostyring har sikret kundene tilstrekkelig avkastning på de garanterte produktene, til tross for turbulente markeder.

Utvikling i solvensgraden

Solvensgraden var 184 prosent på slutten av fjerde kvartal, en økning på ti prosentpoeng fra forrige kvartal. Resultatskapning fra virksomheten og en positiv utvikling i finansmarkedet styrket solvensgraden, men effekten ble mer enn oppveid av regulatoriske faktorer. Aktiv risikostyring bidro til en styrket solvensgrad gjennom økt grad av reassuranse, redusert valutaeksponering og investeringsrisiko, og balanseoptimalisering. Økte tilgjengelige tilleggsavsetninger ved årsskiftet bidro også til den styrkede solvensgraden.

Utbytte og tilbakekjøp av aksjer

Styret foreslår et ordinært utbytte på 3,70 kroner per aksje for 2022 på generalforsamlingen, tilsvarende 1 718 millioner kroner totalt. Beløpet representerer en nominell økning på 0,2 kroner per aksje sammenliknet med tidligere utbetalt utbytte, som er en økning på 5,7 prosent.

Basert på solvensgraden på 184 prosent foreslår styret å fortsette tilbakekjøpsprogrammet med ytterligere en halv milliard kroner, i påvente av godkjenning fra Finanstilsynet. Ambisjonen er å distribuere ti milliarder kroner til aksjonærene innen utgangen av 2030, hovedsakelig gjennom tilbakekjøp av aksjer, ettersom avviklingen av den garanterte virksomheten frigjør kapital.

Capital Update
Storebrand holdt en kapitaloppdateringspresentasjon 8. desember 2022. I presentasjonen fortalte Storebrand blant annet hva økte renter betyr for Storebrands investeringer i garanterte produkter, balanse og solvensposisjon, samt kapital- og kontantgenerering. Presentasjon og opptak finner du her: www.storebrand.no/en/investor-relations/capital-update-2022

Nøkkeltall for kvartalet:

(Q4 2021 i parentes)

• Solvensgrad 184 prosent (178 prosent)
  • Resultat per aksje, justert for amortisering 1,85 kroner (2,25 kroner)
  • Egenkapital 37 935 millioner kroner (37 709 millioner kroner)
  • Forvaltningskapital 1 020 milliarder kroner (1 097 milliarder kroner)

Aktiviteter i forbindelse med 4. kvartal 2022

07:30: Børsmelding, kvartalsrapport og analytikerpresentasjon vil være tilgjengelig påwww.storebrand.no/ir.

10:00: Live analytikerkonferanse på engelsk. En webcast vil være tilgjengelig for alle på storebrand.no/ir. Presentasjonen vil bli tilgjengelig på forespørsel i etterkant. Analytikere som ønsker å stille spørsmål mot slutten av presentasjonen må registrere seg for å delta i MS Teams-webinaret.

Lenke til presentasjon og webcast

Leder Investor Relations & Rating Daniel Sundahl:
daniel.sundahl@storebrand.no eller (+47) 913 61 899

Leder Strategi, Finans og M&A Kjetil Ramberg Krøkje:
kjetil.r.krokje@storebrand.no eller (+47) 934 12 155

Mediehenvendelser:

Pressesjef Synnøve Hjelle Halkjelsvik:
synnove.hjelle.halkjelsvik@storebrand.no eller (+47) 957 45 105

1 Resultat før amortisering og skatt. Se www.storebrand.no/ir for mer informasjon om hvilke APM som brukes i vår finansielle rapportering.

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til. Storebrand har om lag 55 000 bedriftskunder, 2,2 millioner personkunder og forvalter 1020 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no

Denne opplysningen er informasjonspliktig i henhold til EUs Market Abuse Regulation og krav i henhold til den norske verdipapirhandelloven § 5-12.