STOREBRAND ASA: Resultater for fjerde kvartal 2023

Solide resultater og kapitalsituasjon gir økende utbytter og fortsatt tilbakekjøp av aksjer

Konsernresultat [1] på 947 millioner kroner, og totalt 3.480 millioner kroner for året

• Styret foreslår utbytte på 4,1 kroner per aksje for 2023, opp ~11 prosent fra 2022
  • Styret igangsetter nytt tilbakekjøpsprogram med mål om 1,5 milliarder kroner i 2024
  • Solvensgrad på 192 prosent
  • Svakt forsikringskvartal, drevet av utfordrende vær og vedvarende høy uførhet i Norge
  • Rekordhøy forvaltningskapital på 1.212 milliarder kroner
  • Sterk vekst i alle forretningsområder

«Det siste året har vist oss styrken i en diversifisert forretningsmodell og vi er tilfredse med å få tillit fra stadig flere kunder. Vi opplever en tosifret vekst i konsernet og pengene strømmer inn i kapitalforvaltningen. Det er en milepæl at vi for første gang har rundet 1.200 milliarder kroner i forvaltningskapital.»

«Forsikringsresultatet er svakt grunnet utfordrende vær og et vedvarende høyt antall uføre i befolkningen. Dette er tema vi har jobbet med over tid, og vi har iverksatt diverse tiltak for å styrke resultatene fremover. Skadeforsikring og uførhet er to temaer vi vil følge svært tett også i 2024 for gradvis å vende tilbake til målsatt lønnsomhetsnivå.»

«Styret foreslår å betale et utbytte på 4,1 kroner for 2023 og igangsetter i dag et tilbakekjøpsprogram av aksjer på 400 millioner kroner for perioden frem til generalforsamlingen i april. Vi leverer dermed på strategien vår om skalerbar lønnsom vekst og økende utbytter. Storebrand har en solid kapitalsituasjon og vi planlegger å fortsette tilbakekjøpsprogrammet med ambisjon om å gjennomføre totalt 1,5 milliarder kroner i tilbakekjøp i 2024», sier konsernsjef Odd Arild Grefstad.

Konsernresultat

Konsernresultatet ble 947 millioner kroner i fjerde kvartal, mot 841 millioner kroner i fjerde kvartal 2022. For året som helhet ble resultatet på 3.480 millioner kroner (2.732 millioner kroner i 2022). Justert for integrasjonskostnader knyttet til oppkjøpene av Danica og Kron ble konsernresultatet 3.707 millioner kroner. Resultatene reflekterer en underliggende vekst i hele virksomheten og et forbedret finansresultat drevet av økte renter, men er også dempet av svake forsikringsresultater.

Fee- og administrasjonsinntekter ble til sammen 1.959 millioner kroner i fjerde kvartal, en økning på 19 prosent sammenlignet med samme kvartal året før. Totalt for året havnet inntektene på 6.782 millioner kroner. Økte inntekter fra innskuddspensjon i Norge og Sverige, samt økte midler under forvaltning er de viktigste forklaringene. Forvaltningskapitalen har de siste 12 månedene steget med 18 prosent og er for første gang over 1.200 milliarder kroner. Avkastningsbaserte inntekter på 242 millioner kroner ble bokført ved utgangen av fjerde kvartal.

Svakt i forsikring

Forsikringsvirksomheten leverte svake marginer i kvartalet som følge av høyere erstatninger i alle segmenter. For skadeforsikring bidro spesielt utfordrende værforhold, økt skadefrekvens og inflasjon til at utbetalingene økte. Innen gruppeliv og pensjonsrelatert uføreforsikring ble det også gjennomført en reservestyrking som ga negativ effekt på resultatene.

Combined ratio endte på 115 prosent i kvartalet og 102 prosent for året som helhet, mot målsatte 90-92 prosent. Reprising og andre tiltak har blitt iverksatt for å styrke lønnsomheten i forsikringsporteføljen.

Styrket finansresultat

Finansresultatet endte på 465 millioner kroner i fjerde kvartal, opp fra 219 millioner kroner i samme kvartal i 2022. For året som helhet endte finansresultatet på 1.362 millioner kroner – opp fra 13 millioner i 2022.

Et høyere rentenivå har gjennom året bidratt til økt avkastning i selskapsporteføljen, samtidig som det er økt overskuddsdeling i pensjonsvirksomheten i Sverige.

Utvikling i solvensgraden

Solvensgraden var 192 prosent på slutten av fjerde kvartal, en økning på åtte prosentpoeng sammenlignet med utgangen av 2022. Solvensgraden er imidlertid 12 prosentpoeng lavere enn ved utgangen av forrige kvartal.

Økte kapitalkrav, reduserte eiendomsverdier i den norske porteføljen og en betydelig nedgang i rentenivået i Norge og Sverige var blant hovedårsakene til svekkelsen i kvartalet. Storebrand har en sterk kapitalposisjon og solvensgraden ligger fortsatt godt over terskelen for overkapitalisering på 175 prosent.

Utbytte og tilbakekjøp av aksjer

Styret foreslår et ordinært utbytte på 4,10 kroner per aksje for 2023 på generalforsamlingen. Utbyttet tilsvarer en økning på om lag 11 prosent per aksje.

Basert på solvensgraden på 192 prosent fortsetter tilbakekjøpsprogrammet med ytterligere 400 millioner kroner frem til generalforsamlingen i april. Storebrands langsiktige ambisjon er å gjøre årlige tilbakekjøp av aksjer for 1,5 milliarder kroner, totalt 12 milliarder kroner frem mot 2030, i tillegg til stigende årlige utbytter.

Kapitalmarkedsdag

Storebrand avholdt i desember en kapitalmarkedsdag om konsernets strategiske retning og finansielle ambisjoner frem mot 2025. Storebrand har over tid gått fra å være en norsk tilbyder av tjenestepensjon til å bli et bredt nordisk finanskonsern med tyngdepunkt innenfor sparing og forsikring, og skal fortsette denne utviklingen fremover.

Konsernet har også oppdatert sine finansielle ambisjoner, med konsernresultat og egenkapitalavkastning som sentrale måltall. Ambisjonen er å levere et konsernresultat på 5 milliarder kroner i 2025 og øke egenkapitalavkastningen fra 10 prosent til 14 prosent.

Nøkkeltall for kvartalet (Q4 2022 i parentes)

• Solvensgrad 192 prosent (184 prosent)
  • Resultat per aksje, justert for amortisering 2,14 kroner (1,83 kroner)
  • Egenkapital 29.531 millioner kroner (29.519 millioner kroner)
  • Forvaltningskapital 1.212 milliarder kroner (1.020 milliarder kroner)

Aktiviteter i forbindelse med 4. kvartal 2023

07:30: Børsmelding, kvartalsrapport og analytikerpresentasjon vil være tilgjengelig på www.storebrand.no/ir

10:00: Live analytikerkonferanse på engelsk. En webcast vil være tilgjengelig for alle på storebrand.no/ir. Presentasjonen vil bli tilgjengelig på forespørsel i etterkant. Analytikere som ønsker å stille spørsmål mot slutten av presentasjonen må registrere seg for å delta i MS Teams-webinaret.

Lenke (https://www.storebrand.no/en/investor-relations/quarterly-reporting/programme) til registrering og webcast

Kontaktpersoner

Johannes Narum, leder for Investor Relations: johannes.narum@storebrand.no eller (+47) 993 33 569

Kjetil Ramberg Krøkje, leder for Strategi, Finans og M&A: kjetil.r.krokje@storebrand.no eller (+47) 934 12 155

Stig-Øyvind Blystad, kommunikasjonsdirektør: stig-oyvind.blystad@storebrand.no eller (+47) 918 47 226

Om Storebrand

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: Sammen skaper vi en fremtid å glede seg til.

Storebrand har om lag 55 000 bedriftskunder, 2,2 millioner personkunder og forvalter over 1.200 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB). Besøk oss på www.storebrand.no

Denne opplysningen er informasjonspliktig i henhold til EUs Market Abuse Regulation og krav i henhold til den norske verdipapirhandelloven § 5-12.

Dette dokumentet er basert på Storebrand Konsern sitt alternative resultatregnskap og inneholder alternative resultatmål (APM) slik de er definert av European Securities and Market Authority (ESMA). Det alternative resultatregnskapet er basert på rapporterte IFRS-resultater for de enkelte konsernselskapene. Resultatoppsettet avviker fra det offisielle regnskapsoppsettet. En oversikt over APM-ene som brukes i finansiell rapportering, er tilgjengelig på storebrand.com/ir.

[1] Resultat før amortisering og skatt. Se www.storebrand.no/ir for mer informasjon om hvilke APM som brukes i vår finansielle rapportering.