Storebrand deltar i globalt samarbeid om mikrofinansiering

Konsortiet ledes av Deutsche Bank, og består foruten Storebrand av en rekke ledende institusjoner, blant annet AXA, Calvert Social Investment Foundation, CNP Assurance, Co-Operative Bank, Hewlett Packard, Merrill Lynch, Munich Re, Standard Life Group, State Street, UK Department for International Development og US Agency for International Development.

Storebrand har arbeidet med samfunnsansvarlige investeringer i 10 år, og ser på deltakelsen i mikrofinans-samarbeidet som en naturlig forlengelse av vårt engasjement på dette området.

2005 er FNs internasjonale år for mikrofinans, og FN tar sikte på å bidra til en mer inkluderende finansindustri og samtidig utnytte de ressurser og muligheter for verdiskapning som finnes i lokalmiljøer verden over.

"Mikrofinansiering er ikke veldedighet. Det er en måte å gi lavtlønnede husholdninger de samme rettighetene og tjenestene som er tilgjengelige for alle andre. Det er å erkjenne at fattige mennesker er løsningen, ikke problemet. Det er en måte å skape idéer, energi og visjoner. Det er en måte å bygge produktive foretak, slik at hele samfunn kan dra nytte av det."

FNs generalsekretær Kofi Annans budskap ved lanseringen av Det internasjonale året for mikrokreditt, 18. november 2004

Viktig for forretningsdriften
Konsernsjef Idar Kreutzer sier i en kommentar at samfunnsansvar er en viktig del av Storebrands forretningsgrunnlag.

- Vi  utvider dette arbeidet, og stiller gradvis strengere krav til våre investeringer.
- Storebrand skal være Norges fremste og mest respekterte samarbeidspartner innenfor langsiktig sparing og livsforsikring. Vi har et bevisst forhold til hvor vi investerer våre og kundenes midler, og tar samfunnsansvar ved å avstå fra investeringer i selskaper som medvirker til blant annet krenkelse av menneskerettigheter, korrupsjon eller som på annen måte driver uakseptabel forretningsførsel.

Oslo, 3. november 2005

Kontaktpersoner: <br> Informasjonsdirektør Egil Thompson, Storebrand ASA tlf. 22 48 95 86, <br> mobil 93 48 00 12 <br> <br> Leder for samfunnsansvarlige investeringer, Christine Tørklep Meisingset, Storebrand <br> tlf. 22 31 57 84, mobil 934 80 681. e-post: Christine.Torklep.Meisingset@storebrand.com