Storebrand signerer FN-prinsipper for investeringer

I dag lanseres dokumentet "Prinsipper for ansvarlig investeringsvirksomhet".
Storebrand skal som eneste norske private aktør undertegne dokumentet. Fra Norge har i tilegg Norges Bank signert.

Kofi Annan åpnet torsdag handelen på New York-børsen for å markere offentliggjøringen av de nye prinsippene. Europalanseringen skjer i dag. Monique Barbut, direktør for FNs miljøprogram og konserndirektør i Storebrand Kapitalforvaltning, Hans Aasnæs deltar.
Prinsippene er utarbeidet av en internasjonal gruppe av større institusjonelle investorer. De som undertegner dokumentet forplikter seg til å vurdere selskapers miljø, samfunnsansvar og selskapsstyringsresultater når investeringsbeslutninger tas. Videre skal de arbeide for åpenhet og opptre som aktive eiere. Investorgruppen oppfordrer andre eiere til å slutte seg til initiativet.
Prinsippene stemmer godt overens med Storebrands tiårige tradisjon med retningslinjer for samfunnsansvarlige investeringer. Storebrand er en aktiv eier som stiller krav til selskapene det investeres i. Storebrand utelukker selskaper som bryter med våre samfunnsansvarlige kriterier, men den viktigste jobben gjør vi ved å kontakte selskaper og å påvirke dem til forbedring innenfor miljø og samfunnsansvar.
"Vi har et bevisst forhold til hvor vi investerer våre og kundenes midler. Vi vet at det nytter å stille krav og som forvalter har vi en unik mulighet til å påvirke. Storebrand skal skape verdier, men det er ikke likegyldig hvordan vi gjør det", sier konsernsjef Idar Kreutzer.

Oslo, 2. mai 2006

For mer informasjon om initiativet, se: www.unpri.org

Kontaktpersoner: <br> Informasjonsdirektør Egil Thompson, Storebrand ASA tlf. 22 48 95 86, <br> mobil 93 48 00 12 <br> <br> Leder for samfunnsansvarlige investeringer, Christine Tørklep Meisingset, Storebrand <br> tlf. 22 31 57 84, mobil 934 80 681. e-post: Christine.Torklep.Meisingset@storebrand.com