Storebrand utvider satsingen på miljø- og samfunnsansvarlige investeringer

• Alle midler forvaltet av Storebrand Kapitalforvaltning og Storebrand Fondene vil nå bli underlagt en egen policy for forretningsmessig samfunnsansvar (FSA).
  • Storebrand Livsforsikring utvider selskapets miljø- og samfunnsansvarlige investeringskriterier (SRI) ytterligere.

Innføringen av nye og strengere investeringskriterier er en naturlig videreutvikling av Storebrands satsing på forretningsmessig samfunnsansvar. Storebrand Kapitalforvaltning har helt siden 1996 tilbudt aksjefond med SRI-kriterier, mens Storebrand Livsforsikring startet med miljø- og samfunnsansvarlige investeringskriterier på sine plasseringer i 2001.

Ny policy
    I den nye policyen fra Storebrand Kapitalforvaltning heter det: "Vi skal bidra til å fremme forretningsmessig samfunnsansvar og avstå fra investeringer i selskaper som medvirker til krenkelse av menneskerettigheter, arbeidstakeres rettigheter eller på annen måte driver uakseptabel forretningsførsel."

Kriteriene for brudd på menneskerettigheter og produksjon av landminer ble innført i 2001, slik at retningslinjer for dette området allerede er på plass. Retningslinjer for hvordan og i hvilket omfang selskaper involvert i korrupsjon skal utelukkes fra investering, vil i nær fremtid bli utarbeidet i samarbeid med Transparency International, som Storebrand er medlem av.

- Denne policy etablerer et minimumsnivå av anstendighet og samfunnsansvar i forvaltningen. Til de kunder som ønsker strengere miljø- og samfunnsvarlige kriterier, tilbyr Storebrand Kapitalforvaltning fondsprodukter med et utvidet sett av kriterier, sier administrerende direktør Allan Åkerstedt i Storebrand Kapitalforvaltning.

Utvidelse for Livsforsikring
    Storebrand Livsforsikring vil med utvidelsen av selskapets kriterier kun investere i de 90 prosent mest miljø- og samfunnsansvarlige selskapene i fem nye industribransjer;  shipping, papir-, gruvedrift-, tekstil- og elkraft-industrien. Fra 2003 gjaldt begrensningen kun olje og gass, farmasi og kjemi-industrien.

I likhet med Storebrand Kapitalforvaltning vil livselskapet etablere kriterier knyttet til korrupsjon, og selskapet har allerede innført investeringskriterier knyttet til tobakk, brudd på menneskerettigheter, arbeidstakeres rettigheter, landminer og klasebomber.

- Erfaringene vi har gjort tilsier at dette er den riktige veien å gå. Og viktigere; våre kunder ønsker at vi skal gå denne veien. Vi innfører derfor i 2004 enda strengere krav til miljø- og samfunnsansvar for investeringene til Storebrand Livsforsikring AS, sier administerende direktør Espen Klitzing i Storebrand Livsforsikring.

Oslo, 12. mai 2004

Kontaktperson: <br> Informasjonsdirektør Egil Thompson: <br> tlf: 22489586, Mobil: 93480012 <br> Leder for SRI-avdelingen i Storebrand Kapitalforvaltning, Aslak Skancke: <br> tlf: 22312801

• Abonner