Storebrand Livsforsikring AS: Medhold i sak i Skatteklagenemda fører til skatteinntekt på NOK 440 millioner

Storebrand Livsforsikring AS har som tidligere meldt, påklaget til Skatteklagenemnda et vedtak fra Skatteetaten som gjelder den usikre skatteposisjonen for inntektsåret 2015, hvor Skattekontoret endret Storebrand Livsforsikring AS' skattefastsetting for 2015. Storebrand har i dag mottatt vedtak fra Skatteklagenemda, som gir Storebrand fullt medhold i klagen.

Storebrand vil på bakgrunn av vedtaket fra Skatteklagenemda inntektsføre en skattegevinst i 2. kvartal 2023 på om lag NOK 440 millioner. Skatteinntekten vil også gi en positiv effekt på solvensmarginen for Storebrand ASA på omtrent 1,6%-poeng. Vedtaket fra Skatteklagenemda kan bringes inn for domstolen innen 6 måneder. Den aktuelle skattesaken er beskrevet nærmere i note 27 i årsrapporten til Storebrand ASA og note 28 i årsrapporten til Storebrand Livsforsikring AS som "sak A".

Lysaker, 20. juni 2023

Kontaktpersoner:

Trond Finn Eriksen, Investor Relations (interim): trond.finn.eriksen@storebrand.no eller (+47) 991 64 135

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.