Storskogen kjøper Tysse

Storskogen har inngått en avtale om å kjøpe samtlige aksjer i Tysse Mekaniske Verksted AS («Tysse»), via datterselskapet Brenderup Group. Selskapet er en ledende produsent og leverandør av tilhengere i Norge, med en rapportert omsetning på 241 MNOK for regnskapsåret 2021.

Tysse har siden 1972 produsert tilhengere med fokus på kvalitet, brukeregenskaper og produktutvikling. Selskapet er i dag Norges største tilhengerprodusent med en sterkt markedsposisjon. Tysse har rundt 65 ansatte med eget produksjonsanlegg og hovedkontor på Tyssebotnen på Osterøy, nord for Bergen.

Tysse er det første tilleggsoppkjøpet som Brenderup Group har gjort siden selskapet ble en del av Storskogen i juli 2021. I følge daglig leder, Stefan Petersén, kommer oppkjøpet av Tysse til å styrke Brenderup Groups posisjon på det europeiske markedet.

«Vi er veldig glade for å kunne ønske Tysse velkommen til Brenderup Group. Tysse har en fin portefølje av høykvalitetsprodukter, et sterkt varemerke og moderne produksjonsanlegg. Vi ser mange spennende samarbeidsmuligheter når Tysse blir en del av Brenderup Group.», sier Stefan Petersén, daglig leder for Brenderup Group

Rune Tysse, andre generasjons eier av Tysse, kommer til å fortsette som teknisk sjef i selskapet etter transaksjonen.

«Tysse er et industrieventyr som eiere, ansatte og forhandlere i fellesskap har skapt gjennom hard arbeidsinnsats i snart 60 år. Tysse familien er stolte over hva vi har fått være med på å skape. For at Tysse skal fortsette å vokse og ta nye skritt også internasjonalt, har jeg konkludert med at Tysse bør bli en del av en større gruppe. Med Storskogen og Brenderup får vi en eier med produkt- og produksjonskunnskap og med samme verdier og målsetninger som Tysse. En tung industriell eier gir oss de beste forutsetninger for å videreutvikle selskapet og sikre vekst og arbeidsplasser på Tyssebotnen også for neste generasjoner», sier Rune Tysse.

Selskapet kommer til å inngå i Storskogens forretningsområde industri, innen vertikalen produkter, som Fredrik Bergegård har ansvar for.

«Tysse er et solid og veletablert selskap med et sterkt varemerke og produktsortiment på det norske markedet, som kommer til å styrke Brenderup Groups posisjon og lokale tilstedeværelse. Det skal bli enormt spennende å følge med på hvordan disse selskapene vil støtte hverandre på deres felles reise fremover», sier Fredrik Bergegård.

Oppkjøpet er betinget av godkjennelse fra norske konkurransemyndigheter og forventes å gjennomføres i slutten av første kvartal 2022.

Om Brenderup Group

Brenderup Group er en av Europas ledende leverandører av tilhengere, med mer enn 80 års erfaring innen utvikling og produksjon av tilhengere. Brenderup Group er også markedsledende innen tilhengerutleie. Totalt har Brenderup Group 380 ansatte, med hovedkontor i Malmö og produksjonsanlegg i Wieleń i Polen, samt et monteringsanlegg i Stigamo, sør for Jönköping.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Michael Metzler, Presseansvarlig

Storskogen kjøper og drifter veldrevne og lønnsomme små og mellomstore foretak innen forretningsområdene Industri, Handel og Tjenester i Norden, DACH og Storbritannia.  Per 31. desember 2021 bestod Storskogen av 105 selskaper med totalt ca. 9 000 ansatte og en fullårsomsettning på over 23 milliarder svenske kroner («rullerende tolv måneder» - som om vi hadde eid alle selskapene de seneste tolv månedene)