Summa Equity kjøper Holdbart, Norges ledende butikkjede innen overskuddsmat

Gjennom oppkjøpet av Holdbart, går Summa Equity inn i det voksende markedet for overskuddsmat.

Oslo 7. mai 2021 – Holdbart er en norsk dagligvarekjede som reduserer matsvinn ved å selge billig overskuddsmat fra matprodusenter, importører og grossister. Varene selges til nedsatte priser som følge av kort "best før dato", overproduksjon, pakningsendring eller er sesongvare som gjør at de ikke kan selges gjennom de vanlige dagligvarekanalene i Norge.

– Ved å bidra til reduksjon av matsvinn, er Holdbart en god match for Summa Equity – som investerer for å løse globale problemer og blant annet fokuserer på ressurseffektivitet. Vi ser frem til å samarbeide med grunnleggerne på ferden videre, sier Martin Gjølme, partner i Summa Equity.

Bare i Norge blir 417.000 tonn mat, tilsvarende 80 kg. pr. nordmann, kastet hvert år. Det tilsvarer et tap på 20 mrd. kr. og utslipp av 1,26 millioner tonn CO2 –omtrent det samme som Oslos totale utslipp i løpet av et år. Problemet er også adressert i FNs Bærekraftsmål #2 (zero hunger) og #12 (responsible consumption and production).

– En stor andel av dette matsvinnet (80.000 tonn) stammer fra matindustrien, importører og grossister. Spiselige varer blir nå solgt gjennom Holdbart i stedet for å bli kastet – noe som er bra for miljøet, for leverandører som får betalt for overskuddsmat, og for pris- og miljøbevisste forbrukere som ønsker tilgang på billig mat, sier Marius Bengtsson, principal i Summa Equity.

Holdbart ble startet i 2015 av Trond J. Laeng og Thor Johansen, som begge har bakgrunn og yrkeserfaring fra norsk kiosk- og dagligvarehandel. Siden har de startet åtte dagligvarebutikker i Oslo, Vestby, Fredrikstad, Jessheim, Arendal, Skien, Klepp og Trondheim. Holdbart har også en egen nettbutikk.

– Vi er takknemlige for å få Summa Equity på eiersiden. Visjonen deres om å «snu samfunnsproblemer til muligheter», er nettopp det vi selv ønsker å oppnå. De vil tilføre oss kapital og kunnskap som trengs for å gripe de store mulighetene som finnes innen salg av overskuddsmat, sier Thor Johansen.

Holdbart sin viktigste oppgave i neste fase er å fortsette butikkveksten, øke synligheten, profesjonalisere driften og tilbudet til kundene, samt videreutvikle partnerskap med matprodusenter og grossister for større tilgang på varer.

– For å lykkes må vi finne nye og videreutvikle eksisterende samarbeid med våre leverandører. Langvarig- og storskalasamarbeid er en vinn-vinn- situasjon. Derfor er vi takknemlige for at så mange matprodusenter og grossister har støttet initiativet og gir oss muligheten til å kjøpe varene deres i stedet for å la dem gå til spille, sier Trond J. Laeng.

De to grunnleggerne vil, sammen med eksisterende ledelse, selv investere betydelig i Holdbart videre med Summe Equity og fortsette i sine roller. Transaksjonen er avhengig av konkurransemessige godkjenninger. Gjennomføring av transaksjonen forventes i løpet av 2. kvartal 2021.

Hannah Gunvor Jacobsen,
Investment Director og Head of IR Summa Equity

Hannah.Jacobsen@summaequity.com

Thor Johansen
+47 907 72 150

thor@holdbart.no

Summa Equity

Summa Equity is a thematic investment firm defined by a purpose-driven team that has come together to invest in companies that address some of our global challenges.
Summa Equity focuses on companies in industries supported by megatrends within three themes: Resource Efficiency, Changing Demographics and Tech-Enabled Business. The firm’s investments across the three themes have the potential for long-term sustainable outperformance because they address some of the social, environmental, and business challenges we need to solve as a society.
Summa Equity have more than SEK 14 billion of assets under management. For further information on Summa Equity, please visit www.summaequity.com.