Swebus tilbyr annonsering om bord

Nå blir det for første gang mulig for annonsører å nå ut med reklame til reisende om bord på ekspressbusselskapet Swebus. Gjennom vinteren og våren har det blitt gjennomført testkampanjer fra NetCom og svenske Comviq med svært gode resultater. Nå satser selskapet på å lokke til seg annonsører som vil nå ut til busspassasjerer som reiser til og fra Oslo, i Sverige eller til Arlanda.

- Etter den positive responsen vi har mottatt på våre testkampanjer, fra både annonsører og passasjerer, tar vi nå steget og lanserer reklame om bord, sier Ingvar Ryggesjö, pressesjef i Swebus. Vi har i flere år fått henvendelser fra selskap både i Norge og Sverige som er interessert i å markedsføre seg mot våre passasjerer. Nå er vi klare for både å kunne tilby de en komplett annonseløsning mot ulike målgrupper, samt følge opp tilbakemeldinger fra våre passasjerer.

En effektmåling av NetComs testkampanje viste at 72 prosent av alle som hadde sett reklamen om bord på Swebus opplevde reklamen som positiv. 19 prosent svarte at de skulle kontakte NetCom, og syv prosent oppga at de skulle kjøpe noe fra NetCom basert på kampanjen.

- Vi er veldig fornøyd med resultatet fra vår kampanje om bord på Swebus sine busser og vi har forlenget kampanjeperioden i flere omganger, forteller Camilla Nyygaard, prosjektleder i NetCom Norge. På bussene når vi en målgruppe som beveger seg mellom Sverige og Norge og de er derfor ofte interessert i vårt tilbud med lik samtalekostnad i hele Norden. Dessuten er passasjerene om bord i mer en tre timer med tilgang til Swebus’ gratis WiFi, noe som gjør at de enkelt også kan utnytte seg av digitale tilbud.

Fakta om Swebus-reklame om bord

- Reklamen om bord henvender seg til alle de 200 000 som hver måned reiser med Swebus til over 150 byer i Sverige, samt Oslo og København. 47 prosent av passasjerene er barn/ungdom/studenter, 17 prosent er pensjonister og 37 prosent er i kategorien voksne.

- Gjennomsnittsreisen tar drøyt tre timer og reklameplassen er godt synlig for passasjerene. Om bord på bussen finnes også gratis WiFi som passasjerene kan benytte for å kikke nærmere på annonsørenes tilbud på internett.

- Swebus tilbyr fire ulike annonsepakker som henvender seg til ulike målgrupper av Swebusreisende: Oslo passasjerer, Flytransfer passasjerer til Arlanda, alle ekspressbusspassasjerer i Sverige eller alle passasjerer uansett destinasjon.

- Det finnes to standardformater på annonsene om bord: Den ene er liggende A5 på stolryggene som kan produseres som et klistremerke eller settes i annonseholdere. Det andre formatet er liggende A3, som er synlig i vinduet både for passasjerene og de som befinner seg utenfor bussen, for eksempel når bussen står stille på en holdeplass. Forslag på andre format som sampling, foliering eller digital annonsering diskuteres gjerne.

- Salg av reklame om bord gjøres internt på Swebus. Kontakt reklam@swebus.se eller telefon 800 58 444.

e-post: ingvar.ryggesjo@swebus.se Swebus pressekontor: 46 701-87 12 00

Swebus is the leading express bus company in Sweden, with more than 10,000 departures weekly. Swebus provides journeys to 150 locations in Sweden, and to Copenhagen, Oslo and continental Europe. Swebus also offers airport transfer, event journeys and chartered traffic. Every year more than two million passenger journeys are made on our buses. All of our express bus journeys carry Bra Miljöval (Good Environment Choice) certification and free internet access is available on all of our own buses. Read more and book your journey on www.swebus.se

Swebus is part of the Nobina group, the largest bus passenger transport company in the Nordic region. The operations include contractual regional traffic in Sweden, Denmark, Norway and Finland as well as independently operated interregional traffic through Swebus. The Nobina group has annual sales in excess of SEK 6 billion, operates 3,500 buses and, with more than 260 million passenger journeys per year, is one of the major passenger transport companies in northern Europe. For more information, please see www.nobina.com

Sitater

Etter den positive responsen vi har mottatt på våre testkampanjer, fra både annonsører og passasjerer, tar vi nå steget og lanserer reklame om bord.
Ingvar Ryggesjö, pressesjef i Swebus.