Pressemelding: Swepet Satellitt tilbyr raskere internett over hele Norge

Swepet Satellitt tilbyr raskere internett over hele Norge

Kommunenes løfter om internettoppkobling til alle i Norge kan nå innfris. Dessuten kan de som har internett via telefonmodem få en oppkobling som er opp til 30 ganger raskere enn tidligere.
Alt som behøves er en enkel oppdatering og et modem som kobler sammen datamaskinen med den vanlige telefonlinjen og parabolantennen. Da kan man se på TV og surfe med flere datamaskiner samtidig.

Denne teknikken anvender ulike veier for å sende data til og fra internett. For kommunikasjon fra datamaskinen benyttes den faste telefonlinjen, mens data fra internett til datamaskinen sendes via Telenors satellitt. Det datamaskinen sender er mest e-post, forespørsel om websider og kvitteringer på mottatte datapakker. Det er veldig små datamengder sammenlignet med hva den tar imot i form av websider, bilder, filmer, musikk, e-postbilag etc. Og det går fort, satellitten kan sende i hastigheter opp till 2 Mbit/s.

Det gjør Swepets internettjeneste svært effektiv og til den mest verdifulle for den som ellers ikke kan få internett på annet vis enn via telefonmodem. Det er til og med billigere enn ADSL.

- Dette er en tjeneste vi har tilbudt våre svenske kunder i flere år. Nå er vi veldig glade over å endelig kunne lansere bredbånd via satellitt i Norge, sier Peter Larsson, salgsansvarlig på Swepet.

Dick Kronlund er bedriftseier i Lödöse, mellom Göteborg og Trollhättan. Han kunne ikke få vanlig bredbånd der han bodde, men ble henvist til vanlig telefonmodem. Med oppkobling via satellitt kunne han gå fra 56 kbit/s til 2 Mbit/s.

- Satellittoppkoblingen fra Swepet ble min redning, sier han. Jeg trengte å kunne ta imot bilder og store filer for en katalog som jeg jobbet med, og det hadde aldri gått med den modemoppkoblingen jeg hadde.

- Det var veldig lett å installere og supporten var bra. Den eneste ulempen er at telefonen er opptatt mens jeg er på internett. Men det hadde den jo vært om jeg benyttet et vanlig telefonmodem også, men da hadde alt gått så mye langsommere.

Swepet er et svensk selskap som siden 2001 har forsynt over 3.500 svenske husholdninger med bredbånd via satellitt. Nå finnes tjenesten også i Norge, der Swepet tilbyr oppkobling via Telenors Thorsatellitt. Tjenesten er tilgjengelig i hele landet, men man må kunne ta imot satellittsignaler via en parabol fra 1° vest på Thorsatellitten, der Canal Digital TV og radiotjenester sendes.

For mer informasjon - Besøk www.swepet.com/norge
Eller ring: Peter Larsson +46 8 678 06 30