Orkla velger TDC i hele Norden

Orkla-konsernet har inngått en ny rammeavtale med TDC om leveranse av telefoni og datatjenester til alle Orklas selskaper i Norden. Avtalen er treårig, med opsjoner om forlengelser, og har en totalverdi på et tresifret millionbeløp per år.

Orkla er en av Nordens største industrikonsern, med mer enn 200 virksomhe-ter i porteføljen. Konsernet har ca. 35.000 ansatte, og inkluderer i Norge virksomheter som Borregaard, Stabburet, Lilleborg og Orkla Media Dagspres-se. "Dette føles som en bekreftelse på vår posisjon som totalleverandør av kom-munikasjonsløsninger i Norden. Dette er en av de største kontraktene vi har signert med tanke på vår nordiske satsning. Avtalen innebærer en betydelig omsetning i alle de nordiske landene, hvor det største uttaket av tjenester vil skje i Norge og Danmark. Ettersom Orkla er et norsk selskap, har avtalen og prosessene blitt styrt fra Norge, i tråd med vår pan-Nordiske salgsstrategier. Avtalen representerer mer enn et vanlig kunde-leverandør forhold. Dette er et partnerskap til det beste for begge parter", sier adm. direktør Ketil Kivedahl i TDC Song. "TDC's nordiske ekspansjon, som har blitt forsterket ved kjøpet av tidligere Song Networks, Dotcom og NetDesign, samt den nylig inngåtte MVNO-avtale i Norge, er et resultat av hvordan kundene har beveget seg. Flere og flere virk-somheter inngår i fusjoner på tvers av landegrenser med ulike kulturer, men teknologisk kan man si at grensene for lengst er brutt ned. Virksomhetene kan høste stordriftsfordeler, bl.a. ved å skalere sin produk-sjonsplattform for data og telefoni til å omfatte flere land. Da oppnår virk-somheten fleksibilitet og mobilitet over grensene. Det er en viktig fordel IP-protokollen gir i forhold til data- og telefoniløsninger. Dermed kan det høstes både synergier og besparelser", sier Klaus Pedersen, direktør i TDC Erhverv. Avtalen med Orkla inkluderer alle produkter og tjenester fra TDC, herunder datatjenester, fast- og mobiltelefoni, hvor Orkla med sin størrelse er blant de største telekunder i alle fire nordiske land.