Nominasjonsperioden for Millennium Technology Prize 2022 begynner – priskriteriene legger nå vekt på likeverd, etikk og god utnyttelse av ressurser

Millennium Technology Prize blir utdelt neste gang den 25. oktober 2022. Nominasjon av banebrytende innovasjoner av prisvinnerkandidater er åpen fra 2. august til 31. oktober 2021. Organisasjoner fra hele verden og fra alle felt bortsett fra militærteknologi er velkomne til å nominere sine kandidater.

Priskriteriene for denne nominasjonsrunden blir fornyet. Også denne gangen kommer Millennium Technology Prize-teknologiprisen til å bli utdelt til teknologiske innovasjoner som i bred forstand forbedrer menneskelig livskvalitet og fremmer bærekraftig utvikling. De reviderte kriteriene tar også hensyn til innovasjonens potensiale for å bevare naturressurser og fremme biodiversitet så vel som likeverd mellom mennesker. I tillegg blir teknologiens globale tilgjengelighet og etiske retningslinjer tatt med i vurderingen av nominasjoner.

Den fremskridende Millennium Technology Prize ønsker å betone at selv om bruk av teknologi har skapt mange utfordringer i verden, har det en primær rolle også i å løse disse. Bruk av teknologi kan ha ført til etiske problemer. Alle resultater av utvikling er enda ikke like tilgjengelige for alle mennesker på grunn av geografiske, sosiale, økonomiske og kulturelle forskjeller.

«Det gode for menneskeheten er blitt oppnådd delvis på bekostning av vår planet og dens biosfære. I tillegg møter vi store etiske utfordringer knyttet til personvern og påvirkning via data. Vi trenger sårt teknologiske nyvinninger, og de avledede anvendelser må enten reparere eksisterende skader, forbedre den nåværende situasjonen eller forebygge fremtidige skader. Vi fortsetter å dele ut prisen for innovasjoner som i bred forstand fremmer det gode for planeten og menneskeheten», sier Markku Ellilä, administrerende direktør av Technology Academy Finland, stiftelsen som deler ut Millennium Technology Prize.

Les historien til Millennium Technology Prize

Last ned bilder fra vårt mediatek

Millennium Technology Prize i verdi av én million euro deles ut annethvert år av den uavhengige stiftelsen Technology Academy Finland TAF. Prisens beskytter er Republikken Finlands president. Prisen var delt ut for første gang i 2004. Noen av prismottakere er Shinya Yamanaka for etiske stamceller, Stuart Parkin for økt datalagringstetthet samt Shankar Balasubramanian og David Klenerman for en rask og rimelig DNA-sekvenseringsmetode. Tre av ti prisvinnere har senere fått Nobelprisen.