Techstep ASA: Resultater fjerde kvartal og helåret 2019

Hovedpunkter fjerde kvartal og helåret 2019

• Resultatene i 2019 er preget av investeringer og ressursbruk knyttet til Techsteps strategi om å bli en programvare og IP-drevet leverandør av mobilitetsløsninger
  • Driftsinntekter i kvartalet var NOK 335 millioner og NOK 1 132 millioner for året, en økning fra NOK 317 millioner i kvartalet og NOK 1 064 millioner for året 2018
  • Bruttofortjeneste i kvartalet var NOK 75 millioner og NOK 279 millioner for hele året, ned fra NOK 83 millioner i fjerde kvartal og NOK 294 millioner for året 2018
  • EBITDA endte på NOK 5,6 millioner i kvartalet og NOK 27,0 millioner for året, en nedgang fra NOK 14,3 millioner i fjerde kvartal og NOK 43,0 millioner for året 2018
  • Resultatet ble NOK 11,4 millioner i kvartalet og for helåret ble det et negativt resultat på NOK 64,3 millioner. Til sammenligning var resultatet  NOK 10,9 millioner i kvartalet og NOK 21,3 millioner for året 2018
  • Nettogjelden ble redusert fra NOK 19,4 millioner ved utgangen av 2018 til NOK 2,0 millioner ved utgangen av 2019
  • ARR («årlige gjentakende inntekter») økte til NOK 37 millioner i fjerde kvartal, opp fra NOK 35 millioner i fjerde kvartal 2018
  • I kvartalet lanserte selskapet en videreutviklet versjon av Techsteps mobilitet-som-en-tjeneste-løsning under det nye navnet «Flow», og signerte de første kontraktene med syv eksisterende og nye kunder
  • Økte eierandel til 80% i datterselskapet Techstep Finance AS for å konsolidere komplementære finansieringstjenester

Kommentar fra CEO:

«I 2019 startet Techstep en grunnleggende endring av selskapet mot å bli en programvare- og IP-drevet leverandør av mobilitetsløsninger. Denne utviklingen kommer på ryggen av konsoliderings- og integrasjonsarbeidet vi har holdt på med de siste årene, samt utvikling og erfaringer opparbeidet sammen med kundene våre. Vi har kommet dit at det er programvaren og de IP-baserte løsningene våre som differensierer oss og som gjør kundene våre i stand til virkelig dra nytte av mobile løsninger og teknologi.

Resultatene i fjerde kvartal isolert og 2019 som helhet reflekterer effektene av å investere tid og ressurser i endring og utvikling av løsninger for å bli en organisasjon som kan levere lønnsom vekst over tid.

Vi har nå tatt vesentlige skritt i vår teknologiske transformasjon. Når vi nå beveger oss videre inn i 2020, er alle aktiviteter rettet mot å levere vår egen programvare og IP til våre eksisterende kunder og utvalgte nye. Vi har satt en klar ambisjon om å øke kundenes investering i mobilitetsløsninger ved å få dem over på Flow, og mener dette vil være lønnsomt for dem. Vi vil fortsette å investere i organisk utvikling av egen programvare og kompetanse, samt utforske strukturelle muligheter for å opprettholde et ledende tilbud til kundene som gjør oss til den foretrukne leverandøren av mobilitetsløsninger i Norden», sier Techstep-CEO Jens Haviken.

Vennligst se vedlagt rapport og presentasjon for fjerde kvartal 2019.

CEO Jens Haviken og CFO Marius Drefvelin vil presentere selskapets resultater for fjerde kvartal 2019 i dag kl. 10.30, på Hotel Vika Atrium, Munkedamsveien 45, i Oslo.

Presentasjonen vil holdes på norsk, med presentasjonsmaterialet på engelsk.

En LIVE audiocast med lysbildefremvisning vil være tilgjengelig fra: https://channel.royalcast.com/webcast/hegnarmedia/20200213_13/

Opptaket vil være tilgjengelig fra www.techstepasa.no så snart sendingen er sluttført.

Jens Haviken, CEO, Techstep ASA: +47 930 90 070
Marius Drefvelin, CFO, Techstep ASA: +47 958 95 690

Techstep posisjonerer seg som en ledende tilrettelegger av den digitale arbeidsplassen i Norden. Techstep leverer maskin- og programvare, mobilabonnement og mobil enhetskontroll som en pakketert tjeneste. Dette gjør det mulig for virksomheter å la de ansatte gjøre jobben sin på tvers av mobile enheter og lokasjoner med en høy grad av sikkerhet og driftsstabilitet. Techstep har 211 ansatte basert i Norge og Sverige, som betjener nær 4.000 kunder og 201.000 abonnerende sluttbrukere på tvers av ulike næringer i privat og offentlig sektor. Selskapet er notert på Oslo Børs. For mer informasjon, vennligst besøk www.techstepasa.no