Techstep ASA: Resultater fjerde kvartal og helåret 2019

Hovedpunkter fjerde kvartal og helåret 2019

• Resultatene i 2019 er preget av investeringer og ressursbruk knyttet til Techsteps strategi om å bli en programvare og IP-drevet leverandør av mobilitetsløsninger
  • Driftsinntekter i kvartalet var NOK 335 millioner og NOK 1 132 millioner for året, en økning fra NOK 317 millioner i kvartalet og NOK 1 064 millioner for året 2018
  • Bruttofortjeneste i kvartalet var NOK 75 millioner og NOK 279 millioner for hele året, ned fra NOK 83 millioner i fjerde kvartal og NOK 294 millioner for året 2018
  • EBITDA endte på NOK 5,6 millioner i kvartalet og NOK 27,0 millioner for året, en nedgang fra NOK 14,3 millioner i fjerde kvartal og NOK 43,0 millioner for året 2018
  • Resultatet ble NOK 11,4 millioner i kvartalet og for helåret ble det et negativt resultat på NOK 64,3 millioner. Til sammenligning var resultatet  NOK 10,9 millioner i kvartalet og NOK 21,3 millioner for året 2018
  • Nettogjelden ble redusert fra NOK 19,4 millioner ved utgangen av 2018 til NOK 2,0 millioner ved utgangen av 2019
  • ARR («årlige gjentakende inntekter») økte til NOK 37 millioner i fjerde kvartal, opp fra NOK 35 millioner i fjerde kvartal 2018
  • I kvartalet lanserte selskapet en videreutviklet versjon av Techsteps mobilitet-som-en-tjeneste-løsning under det nye navnet «Flow», og signerte de første kontraktene med syv eksisterende og nye kunder
  • Økte eierandel til 80% i datterselskapet Techstep Finance AS for å konsolidere komplementære finansieringstjenester

Kommentar fra CEO:

«I 2019 startet Techstep en grunnleggende endring av selskapet mot å bli en programvare- og IP-drevet leverandør av mobilitetsløsninger. Denne utviklingen kommer på ryggen av konsoliderings- og integrasjonsarbeidet vi har holdt på med de siste årene, samt utvikling og erfaringer opparbeidet sammen med kundene våre. Vi har kommet dit at det er programvaren og de IP-baserte løsningene våre som differensierer oss og som gjør kundene våre i stand til virkelig dra nytte av mobile løsninger og teknologi.

Resultatene i fjerde kvartal isolert og 2019 som helhet reflekterer effektene av å investere tid og ressurser i endring og utvikling av løsninger for å bli en organisasjon som kan levere lønnsom vekst over tid.

Vi har nå tatt vesentlige skritt i vår teknologiske transformasjon. Når vi nå beveger oss videre inn i 2020, er alle aktiviteter rettet mot å levere vår egen programvare og IP til våre eksisterende kunder og utvalgte nye. Vi har satt en klar ambisjon om å øke kundenes investering i mobilitetsløsninger ved å få dem over på Flow, og mener dette vil være lønnsomt for dem. Vi vil fortsette å investere i organisk utvikling av egen programvare og kompetanse, samt utforske strukturelle muligheter for å opprettholde et ledende tilbud til kundene som gjør oss til den foretrukne leverandøren av mobilitetsløsninger i Norden», sier Techstep-CEO Jens Haviken.

Vennligst se vedlagt rapport og presentasjon for fjerde kvartal 2019.

CEO Jens Haviken og CFO Marius Drefvelin vil presentere selskapets resultater for fjerde kvartal 2019 i dag kl. 10.30, på Hotel Vika Atrium, Munkedamsveien 45, i Oslo.

Presentasjonen vil holdes på norsk, med presentasjonsmaterialet på engelsk.

En LIVE audiocast med lysbildefremvisning vil være tilgjengelig fra: https://channel.royalcast.com/webcast/hegnarmedia/20200213_13/

Opptaket vil være tilgjengelig fra www.techstepasa.no så snart sendingen er sluttført.

Jens Haviken, CEO, Techstep ASA: +47 930 90 070
Marius Drefvelin, CFO, Techstep ASA: +47 958 95 690

Techstep posisjonerer seg som en ledende tilrettelegger av den digitale arbeidsplassen i Norden. Techstep leverer maskin- og programvare, mobilabonnement og mobil enhetskontroll som en pakketert tjeneste. Dette gjør det mulig for virksomheter å la de ansatte gjøre jobben sin på tvers av mobile enheter og lokasjoner med en høy grad av sikkerhet og driftsstabilitet. Techstep har 211 ansatte basert i Norge og Sverige, som betjener nær 4.000 kunder og 201.000 abonnerende sluttbrukere på tvers av ulike næringer i privat og offentlig sektor. Selskapet er notert på Oslo Børs. For mer informasjon, vennligst besøk www.techstepasa.no

Techstep er bygget for å bli en ledende leverandør av Managed Mobility Services i Norden. Techstep’s programvare-baserte Managed Mobility tilbud gjør det mulig for virksomheter å la deres ansatte gjøre jobben sin på tvers av mobile enheter og lokasjoner med en høy grad av sikkerhet og driftsstabilitet. Selskapet er notert på Oslo Børs. For mer informasjon, vennligst besøk www.techstepasa.no.