Techstep ASA: Resultater Q1 2020

Hovedpunkter fra kvartalet:

• Stabilt kvartal, begrenset påvirkning av COVID-19 pandemien
  • Driftsinntekter var 293 millioner kroner, opp fra 284 millioner kroner i første kvartal 2019
  • Bruttofortjeneste var 80 millioner kroner, opp fra 75 millioner kroner i første kvartal 2019
  • Justert EBITDA var 12 millioner kroner
  • ARR («årlige gjentakende inntekter») utgjorde 37 millioner kroner fra 207 000 sluttbrukere ved utgangen av kvartalet
  • Inngått seks nye «Flow»-kontrakter med estimert totalverdi på 12 millioner kroner
  • Ekstraordinære markedsforhold som følge av COVID-19 har redusert etterspørselen noe på kort sikt, drevet av privat sektor
  • På lang sikt er de grunnleggende markedsforholdene bedret, drevet av akselerasjon av «det digitale skiftet» på arbeidsplasser
  • Techsteps IT-drift og support virksomhet ble solgt for 8 millioner kroner i april
  • Fortsatt fokus på programvare- og IP-drevet vekst

Kommentar fra CEO

"Vi opplever ekstraordinære tider for samfunnet, mennesker og arbeidsplasser, og Techstep, som andre bedrifter og organisasjoner, har iverksatt tiltak for å tilpasse seg situasjonen. Vi setter våre ansatte, kunder og partnere først. Som leverandør av mobilitetstjenester var vi i utgangspunktet godt rustet til å takle utfordringene sosial distansering medfører operasjonelt, og vi har opprettholdt driften på en god måte», sier Techsteps CEO Jens Haviken.

«De stabile finansielle resultatene i første kvartal reflekterer den strategiske utvikling vi er inni. Vi utvikler oss mot å bli en programvare- og IP-drevet leverandør av mobilitetstjenester. Vi har bevisst skjerpet vårt fokus og redusert inntekter og marginbidrag fra noen områder for å prioritere vår mobilitet-som-en-tjeneste-løsning "Flow". Disse strategiske valgene tror vi vil legge til rette for verdiskapende vekst både for våre kunder og for Techstep i årene som kommer», sier Jens Haviken.

Markedsutsiktene for Techstep har vært blandet siden mars i år. Aktivitetsnivået har vært høyere på noen områder, mens ny etterspørsel fra noen hardt rammede eksisterende og potensielle kunder har vært begrenset på andre områder. Så langt, har coronasituasjonen gitt en mild, men negativ effekt på den totale etterspørselen. Techstep har respondert på utfordringene ved å redusere kostnader og investeringer i tråd med aktivitetsnivået.

«I tiden fremover venter vi at situasjonen vil bidra til en forsterket og akselerert digitalisering og mobilisering av arbeidsplasser, og vi tror at våre mobilitetsløsninger vil være mer relevante enn noen gang når krisen avtar. Kjernen i det vi gjør er å bidra til at våre kunder kan la deres ansatte gjøre jobben sin på tvers av mobile enheter og lokasjoner med en høy grad av sikkerhet og stabilitet», sier Jens Haviken.

Techstep fortsetter å fokusere på utrulling av mobilitet-som-en-tjeneste-løsningen "Flow" og løsningssalg, effektivisering av driften og investeringer i organisk utvikling av egen programvare og kompetanse. Samtidig fortsetter Techstep å utforske strukturelle muligheter.

«For Techstep vil utviklingen i 2020 danne en viktig plattform for langvarig suksess. Det vi gjør betyr noe, for samfunnet, mennesker og organisasjoner», sier CEO Jens Haviken

Rapport og presentasjon for 1. kvartal 2020 er vedlagt.

På grunn av COVID-19-situasjonen og regjeringens anbefaling om å begrense fysiske møter, vil presentasjonen kun bli holdt som en audiocast med lysbildefremvisning. Presentasjonen vil bli gitt på engelsk av CEO Jens Haviken og CFO Marius Drefvelin i dag klokken 10:00 CEST.

Link til presentasjonen for Q1 2020:

Innringingsdetaljer:

Norge: +47 2350 0236 (direkte)
Sverige: +46 8505 5 8375 (direkte)
Danmark: +45 7872 3252 (direkte)
Storbritannia: +44 3333 0 09032
USA: +1 646 722 4956

Opptaket vil være tilgjengelig fra www.techstepasa.no så snart sendingen er sluttført.

Jens Haviken, CEO, Techstep ASA: +47 930 90 070
Marius Drefvelin, CFO, Techstep ASA: +47 958 95 690

Techstep posisjonerer seg som en ledende tilrettelegger av den digitale arbeidsplassen i Norden. Techstep leverer maskin- og programvare, mobilabonnement og mobil enhetskontroll som en pakketert tjeneste. Dette gjør det mulig for virksomheter å la deres ansatte gjøre jobben sin på tvers av mobile enheter og lokasjoner med en høy grad av sikkerhet og driftsstabilitet. Techstep har 212 ansatte basert i Norge og Sverige, som betjener nær 4.000 kunder og 207.000 abonnerende sluttbrukere på tvers av ulike næringer i privat og offentlig sektor. Selskapet er notert på Oslo Børs. For mer informasjon, vennligst besøk www.techstepasa.no