Techstep ASA: Resultater Q3 2020

Hovedpunkter fra kvartalet:

• Bruttofortjeneste var 71 millioner kroner, opp fra 60 millioner kroner i fjor
  • Justert EBITDA var 16 millioner kroner, opp fra 6 millioner kroner i fjor
  • «Årlige gjentakende inntekter» (ARR) utgjorde 38 millioner kroner fra 209 000 sluttbrukere ved utgangen av kvartalet
  • Inngått fem nye «Flow»-kontrakter med estimert totalverdi på 43 millioner kroner
  • Styrket posisjon innen mobilitetstjenester gjennom oppkjøpet av Optidev AB
  • Det «digitale skiftet» går raskere, og de grunnleggende markedsforholdene for mobilitet er ytterligere styrket

Merk: Optidev AB er ikke konsolidert i Techsteps resultater for 3. kvartal 2020
Techstep kunngjorde 3. september 2020 en bindende avtale om å kjøpe 100% av aksjene i Optidev AB og fullførte transaksjonen 1. oktober 2020. Optidev AB er ikke konsolidert i Techsteps Q3 2020-rapportering. På proformabasis som kombinerer Techstep og Optidev AB-resultat, var bruttorfortjenesten for tredje kvartal 99 millioner kroner, justert EBITDA var 27 millioner kroner og årlige gjentakende inntekter (ARR) er 60 millioner.

Jens Haviken, CEO i Techstep, kommenterer Q3-rapporten:
«Verden er i ferd med å bli mobil og måten vi beveger oss, sosialiserer og jobber er i endring. Den pågående pandemien gjør at denne transformasjonen går raskere enn noen gang. Selv om pandemien skaper utfordrende markedsforhold, ser vi en underliggende positiv utvikling i markedet for våre mobilitetsløsninger. Vårt ‘Flow’-konsept ble lansert i Sverige med god mottagelse og tre av de fem nye Flow-kontraktene signert i kvartalet var med svenske kunder.

Techstep’s ambisjon er å bli den ledende nordiske aktøren innen kostnadseffektive totalløsninger for digitale og mobile arbeidsplasser basert på egen software og IP, kalt «Managed Mobility Services». Oppkjøpet av Optidev, en utvikler og leverandør av B2B programvare og mobilitetsløsninger, markerer et viktig steg på denne reisen. Selv om det er tidlig, har vi store forhåpninger til utrullingen av våre mobilitetsløsninger i det nordiske markedet.

«Når vi nå beveger oss mot slutten av 2020, observerer vi at det er etterspørsel etter mobilitetsløsninger og at salgsmulighetene er lovende til tross for fortsatt høy usikkerhet i markedet. Vi fortsetter å utvikle våre mobilitetstjenester for både nye og eksisterende kunder, og jobber hardt med å forbedre kundeopplevelsen og effektivisere drift for å sikre at vi lykkes. Techstep er klar for å gjøre arbeidsplassen mobil, for både ansatte, bedrifter og samfunn».

Rapport og presentasjon for 3. kvartal 2020 er vedlagt.

På grunn av COVID-19-situasjonen og regjeringens anbefaling om å begrense fysiske møter, vil presentasjonen kun bli holdt som en audiocast med lysbildefremvisning. Presentasjonen vil bli gitt på engelsk av CEO Jens Haviken og CFO Marius Drefvelin i dag klokken 10:00 CET.

Link til presentasjonen for Q3 2020:

Marius Drefvelin, CFO, Techstep ASA: +47 958 95 690

Techstep er bygget for å bli en ledende leverandør av Managed Mobility Services i Norden. Techstep’s programvare-baserte Managed Mobility tilbud gjør det mulig for virksomheter å la deres ansatte gjøre jobben sin på tvers av mobile enheter og lokasjoner med en høy grad av sikkerhet og driftsstabilitet. Techstep har 290 ansatte basert i Norge, Sverige og Danmark, som betjener nær 4.000 kunder på tvers av ulike næringer i privat og offentlig sektor. Selskapet er notert på Oslo Børs. For mer informasjon, vennligst besøk www.techstepasa.no