Historisk avtale sikrer Tele1 Europes tilgang til Telenors aksessnett

Report this content

Historisk avtale sikrer Tele1 Europes tilgang til Telenors aksessnett Vil tilby "høyhastighetsnett" til bedrifter over hele landet Som første teleoperatør, har Tele1 Europe inngått avtale med Telenor om såkalt operatøraksess (LLUB). Avtalen innebærer at Tele1 Europe kan kombinere Telenors aksessnett med eget fibernett og tilby både tjenester og abonnement til bedrifter i byer over hele landet. Tele1 Europe kan levere egne tjenester i aksessnettet og vil ved hjelp av såkalt DSL-teknologi tilby 30 ganger så høy hastighet på forbindelsen. Tele1 Europe vil lansere tjenesten i løpet av sommeren, og blir i tillegg til Telenor den eneste operatøren som kan tilby DSL i Norge. Med DSL kan 30 telefonsamtaler pågå samtidig over en vanlig telefonlinje ("kobberpar"), men bedriften kan også benytte f. eks. halvparten av kapasiteten til Internettaksess. Tele1 Europe ønsker å bli ledende i Norden på bredbånd, både på faste forbindelser og mobil (UMTS). Avtalen med Telenor er en viktig brikke for raskt å kunne tilby høyhastighetsforbindelser til bedrifter i de fleste byer i Norge. Selskapet planlegger å inngå tilsvarende avtaler ellers i Norden. - DSL vil være et godt supplement til vårt øvrige bredbåndstilbud. I områder med mange og store bedrifter, vil vi tilby høyhastighet over fiber. Med DSL får vi et rimelig og godt tilbud til små og mellomstore bedrifter i hele landet, sier adm. direktør Pål E. Vegard Tele1 Europe. Aksessnett har vært en av de siste skansene for telemonopolet, inntil Telenor åpnet sitt nett for andre aktører 1. April, gjennom produktet Operatøraksess. - Jeg er glad for at forhandlingene med Tele1 Europe er sluttført til beste for begge parter. Avtalen bekrefter det faktum at vilkårene for tilgang til aksessnettet er slik at operatører finner det interessant å inngå avtaler. Det er flere andre som står for tur til å forhandle frem avtaler om operatøraksess, sier viseadm.direktør Stein Gustavsen i Telenor Nett AS. Kontaktperson: Tele1 Europe Pål E Vegard, administrerende direktør Tel: 2150 2101 Mobile: 906 89712 Epost: pal.vegard@tele1europe.no Om Tele1 Europe Tele1 Europe er en data- og teleoperatør i rask vekst med virksomhet i Norge, Danmark, Finland og Sverige. Forretningsideen er å tilby bredbåndsløsninger for data, telefoni og Internett til store- og mellomstore bedrifter og organisasjoner i Norden. Tele1 Europe er i dag den eneste nordiske data- og teleoperatøren som investerer i lokale aksessnett med bredbåndskapasitet. De lokale aksessnettene bindes sammen med langdistansenett og blir Europas raskeste motorvei for data- og internett-trafikk med en innledende kapasitet på opptil en gigabyte. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/05/20000405BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/05/20000405BIT00360/bit0002.pdf