Tele1 Europe AB og Stokab bygger ut bredbåndsnett i Stockholms sentrum

Tele1 Europe AB og Stokab bygger ut bredbåndsnett i Stockholms sentrum Det er inngått en omfattende avtale mellom Tele1 Europe AB og Stokab vedrørende fortsatt utbygging av Tele1 Europes bredbåndnett i Stockholm sentrum. Avtalen innebærer at Stokab legger fiberoptiske kabler for Tele1 Europe i ni områder som til sammen dekker store deler av Stockholms sentrum. Framdriftsplanen er svært aggressiv og innebærer at Tele1 Europe kan begynne å koble opp sine bedriftskunder mot bredbåndnettet tidligere enn konkurrentene. - Gjennom avtalen med Stokab får vi en stor konkurransefordel i forhold til konkurrentene. Vi bygger ut et omfattende bredbåndnett på kort tid, med en pålitelig framdriftsplan. Dette gjør at vi kommer raskt i gang med bredbåndtjenester, og at vi kan koble våre data- og telefonikunder til de raske høyhastighetsnettene, sier Ivar Strömberg konsernsjef Tele1 Europe Holding. Avtalen gjelder i 20 år og innebærer at Tele1 Europe får et eksklusivt bredbåndnett i Stockholm sentrum. Stokab forsyner Tele1 Europe med fiberoptikk i plastrør som allerede er gravet ned eller legger nye rør der det er nødvendig. Målsettingen er å gjøre så små inngrep i bybildet som mulig. - Vi er glad for at Tele1 Europe satser på infrastruktur med denne avtalen. Satsingen blir en stabil plattform for virksomhet i bykjernen, og har alle forutsetninger for å være fleksibel med hensyn til korte leveringstider til kunder, sier Anders Comstedt, administrerende direktør, Stokab. Tele1 Europes bredbåndnett dekker Stockholms sentrum i ni redundante ringer, og alle bedriftsintensive områder innenfor ringenes dekningsområde, vil kunne koples automatisk til. At nettet bygges ut med redundans, betyr at trafikken kan styres i to retninger, slik at den blir mindre sårbar for avbrudd. For ytterligere informasjon, kontakt: Stokab Tele1 Europe Holding AB Anders Comstedt, Ivar Strömberg, konsernsjef administrerende direktør Tel: +46 8 5631 00 01, mobil: Tel: +46 8 50830220 0701-810001 E-post: E-post: anders.comstedt@stokab.se ivar.stromberg@tele1europe.se Tele1 Europe Tele1 Europe er en data- og teleoperatør i rask vekst med virksomhet i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Forretningsideen er å tilby bredbåndsløsninger for data, telefoni og Internett til store og middels store bedrifter, samt organisasjoner i Norden. Tele1 Europe er i dag den eneste nordiske data- og teleoperatøren, som investerer i lokale tilgangsnett med bredbåndskapasitet.Tilgangsnettene bindes sammen med langdistansenett og blir Europas raskeste motorvei for data- og internettrafikk med en innledende kapasitet til kunden på opp til en gigabit. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/20/20000320BIT00770/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/20/20000320BIT00770/bit0002.pdf