BankID på mobil klar for 1,2 millioner flere nordmenn

(Oslo, 27. juni 2013) Alle kundene til Tele2s norske virksomheter kan fra i dag bestille BankID på mobil fra sin bankforbindelse. Det betyr at 1,2 millioner nordmenn som er kunder hos Tele2, One Call, MyCall eller Network Norway raskt og sikkert kan benytte nettbanktjenester uten kodebrikken.

- Vi sa vi skulle ha løsningen på plass før sommerferien. Vi holder hva vi lover og kan i dag – som andre aktør i Norge – tilby 1,2 millioner norske mobilkunder BankID på mobil. Vi vet at etterspørselen hos våre kunder er stor etter denne tjenesten, og flere tusen har allerede forhåndsbestilt tjenesten på våre facebook sider, sier Arild Hustad, adm.dir. Tele2 i Norge.

Med BankID på mobilen kan du logge deg inn i nettbanken og betale på nett uten kodebrikken. Du kan når som helst og hvor som helst i inn- og utland logge deg på fra alle enheter, også nettbrett og smarttelefoner, bare du har med deg mobiltelefonen.

- Nordmenn kan fort glemme igjen kodebrikken eller passordkalkulatoren hjemme, eller ikke ønske å ta den med på ferie. Men mobilen har vi med oss overalt, og med BankID på mobil vil ikke lenger våre kunder ha problemer med å logge seg på nettbanken hvor enn de befinner seg i verden, fortsetter Hustad.

Avtalen med BankID Norge ble signert i februar, og etter det har tjenesten blitt testet i flere pilotprosjekter og ventet på en endelig godkjenning fra Bankenes Standardiseringskontor. Denne godkjenningen er nå på plass og alle som ønsker BankID kan nå kontakte sin mobiloperatør hvis de ønsker å ta tjenesten i bruk.

BankID på mobil er den mest utbredte SIM-kortlagrede elektroniske ID-en i verden

- Utbredelsen av BankID på mobil vil øke raskt når de fleste operatørene og bankene tilbyr tjenesten. Neste sommer regner vi med at det er en halv million BankID på mobil-brukere. Suksessen skyldes et unikt utviklingssamarbeid mellom banker og teleoperatører. Det er enkelt å bestille tjenesten i banken, og vi er sikre på at kundene til Tele2, One Call, MyCall og Network Norway vil bli fornøyde med en brikkefri BankID, sier produktsjef i BankID Norge Nils Inge Brurberg.

I snitt økte antall BankID på mobilbrukere med ca 7.000 i måneden i 2012, og i en kartlegging fra undersøkelsesselskapet Cint i desember 2012 svarer nesten halvparten av alle nordmenn (44,3 prosent) at de ønsker å benytte BankID på mobilen. Dette er nesten dobbelt så mange som i Danmark (22,2 prosent). Rundt 200.000 nordmenn har allerede BankID på mobil.

Alle som ønsker BankID på mobil må bestille et nytt simkort fra sin mobiloperatør, og deretter bestiller man tjenesten i sin egen nettbank. BankID på mobil kan i dag benyttes hos DnB, Nordea, Skandiabanken, Sparebank 1 Gruppen og Eika Alliansen. I tillegg vil mange flere banker tilby BankID på mobil i løpet av høsten 2013.

Fakta om BankID på mobil

BankID på mobilen er en elektronisk identifikasjons- og signeringsløsning hvor sikkerhetselementene lagres i mobiltelefonens SIM-kort. Hvis du bestiller BankID på mobil, kan du veksle mellom å bruke vanlig BankID-pålogging med kodebrikke og BankID på mobil.

Henning Lunde, direktør PR og samfunn Tele2 i Norge, tlf: 41 44 05 95

Hege Steinsland, kommunikasjonssjef BankID Norge, tlf: 900 12 748