Multikulturelle Lebara ble årets markedsfører

(Oslo, 23.03.2012) Med slagordet ”Vi snakker samme språk”, henvender Lebara seg til det flerkulturelle markedet. Og det gjør de med så stor suksess at de kapret prisen for Årets Markedsfører 2011 i konkurranse med markedstungvekterne DNB og SAS.

- Nå jubler vi, sier Hanne Løvstad, administrerende direktør i Lebara. – Det er så flott å se at det harde og grundige arbeidet våre flinke medarbeidere gjør i et tidligere neglisjert marked betaler seg! Denne anerkjennelsen av vårt arbeid, vår kunnskap og vår begeistring for kundene våre er utrolig positiv og motiverende.

Lebara konkurrerte mot DNB og SAS i finalerunden, og overraskelsen over å bli nominert sammen med markedsføringskjempene var i utgangspunktet stor.

- Først syntes vi det var helt absurd at lille Lebara med de egensnekrede reklamene og det lave markedsføringsbudsjettet sto side om side med selskaper som kan leie inn George Clooney, smiler markedssjef Mette Øyen. – Men det viser bare at ekstrem målgruppeinnsikt, lagspill med kundene og evnen til å trekke på alle de fantastiske ressursene som Norge etter hvert har fått, har vel så stor verdi.

Lebara er markedsledende på mobil i det flerkulturelle markedet. De bruker flerkulturen aktivt, og ser den utelukkende som en suksessfaktor i sitt arbeid. 80 prosent av de 60 ansatte har flerkulturell bakgrunn. På tross av at de store aktørene i mobiltelefonmarkedet har fått øynene opp for dette markedet, har Lebara styrket markedsposisjonen og doblet overskuddet siste år.

Juryen i Årets Markedsfører har også latt seg begeistre av det lille selskapet med det store hjertet. Begrunnelsen for Lebaras seier er nettopp den unike kunnskapen om og nærheten til kundene sine:

Med begrensede midler har Lebara klart å skape en suksess i et mobiltelefonimarked med stor konkurranse. Lebara er utradisjonell markedsfører som begeistrer med sitt valg av målgruppe og friske markedsføring og bak suksessen ligger det en grundig strategijobb som i dag har posisjonert Lebara som markedsleder i det flerkulturelle markedet. Målgruppeinnsikten er fremragende og kandidaten sitter på bedre tall om denne målgruppen enn det selv det «offentlige Norge». Selv om markedsføringen av Lebaras produkter ikke fremstår som de mest påkostede og visuelt beste, spiller utformingen på lag med lavprisproduktene Lebara tilbyr. Dette er dønn ærlig markedsføring og selv om Lebara jobber i lavprissegment, er det ingen billige løsninger som ligger til grunn for denne suksessen.

- Hemmeligheten bak denne seieren er nok kundefokuset vårt, fortsetter Hanne Løvstad. Med verden som målgruppe må vi tenke nøye gjennom hva og hvordan vi kommuniserer. Først og fremst handler det om å inkludere, ikke stenge ute. Vi kommuniserer på 25 språk, og lærer stadig om brukergruppene våre. Og denne prisen motiverer oss til å jobbe enda hardere og lære enda mer. Dere vil garantert se enda mer av oss fremover!, avslutter hun.

For ytterligere kommentarer kontakt:

Hanne Løvstad, adm.dir. Lebara, mobil 96 70 00 00

Mette Øyen, markedssjef Lebara, mobil 99 00 49 12